Screen architectures in the information age. Notes on media walls and new paradigms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v011.n021.a11

Keywords:

Media architecture, media facade, technology, media, new paradigms

Abstract

Since the mid-20th century, there has been a proliferation of unique architectural practices based on the incorporation of information and communication technologies (ICTs), providing architecture with media skins and facades. This article seeks to lay the foundations for a glossary of ideas, as well as an open classification, to approach the study of this avant-garde trend known as media architecture in an orderly manner. Specifically, two lines of research are analyzed. The first delves into the background of pioneering media systems incorporated into architectural design. The second classifies the range of examples of media architectures that have best reflected this technological trend in recent decades. Through the literature review, supported by a purposive sample of selected works, the conclusions point to a series of new paradigms that allow us to identify when the architectural environment responds positively to the qualifier of mediated and why.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iván Israel Rincón Borrego, Universidad de Valladolid

Subdirector de Relaciones Externas,

Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Valladolid

Eusebio Alonso-García, University of Valladolid

Doctor Arquitecto, Profesor Titular, Docencia en Proyectos Arquitectónicos desde 1992. Becario MEC 1988-1992. Premio Academia de Roma 1990-91. Premio Extraordinario de Doctorado Universidad de Valladolid 2002-03. Finalista IV Premio Arquithesis 2003. Profesor del Master de Investigation en Arquitectura. Miembro del Grupo de Investigación Reconocido “Arquitectura y Cine” GIRAC. Visiting Scholar, CAVA, LSA, Liverpool (Oct-Dic 2017). Proyectos de Investigación: Paisajes audiovisuales en la arquitectura de la ciudad media, 2018-20, JCYL; Ecosistema cinematográfico de la ciudad y transferencia con nuevas tecnologías, 2020-2022, JCYL. Publicaciones: The presence of the Media and the moving image on the Architecture (vídeo), Amps, Canterbury, 2020; Giuseppe Samonà. Concurso para la Cámara de Diputados, Roma, 1967 (ZARCH 14, 2020); James Stirling y el proyecto de la Tate Gallery en Albert Dock, Liverpool (PPA 19, 2018); Las viviendas son normales. Las viviendas de Calle prior de A. de la Sota (Pioneros de la arquitectura moderna española, 2018); Ventanas en el cine, el arte y la arquitectura. Miradas, relaciones e informaciones (Avanca, Portugal 2017); Strategies of intervention in a neighbourhood of periphery, Amps, Liverpool, 2015; Paulo Mendes da Rocha (DPA UPC 2014); Mario Ridolfi. Arquitectura, contingencia y proyecto (2007, 2014); San Carlino. La máquina geométrica de Borromini (2003).

Sara Pérez-Barreiro , University of Valladolid

Doctor Arquitecto. Profesora del departamento de Teoría de la Arquitectura y Proyectos Arquitectónicos de la Universidad de Valladolid. Miembro del Grupo de Investigación Reconocida: “Arquitectura y Cine”. Codirectora de los cursos “Fotograma. Curso de Arquitectura y Cine” desde el año 2007. Participación en conferencias y cursos sobre Arquitectura del Movimiento Moderno y Arquitectura y Cine, en diversos países. Comisaria de varias exposiciones. Autora de artículos sobre arquitectura, cine y sus relaciones y sobre Arquitectura del Movimiento Moderno. Autora de los libros: “Star Wars. Arquitectura, Ficción o realidad”, “Futuros Tenebrosos en el Cine de Ciencia Ficción” y “Utopías. Arquitectura de Ciencia Ficción”. Miembro del proyecto I+D+i Paisajes Audiovisuales en la Arquitectura de la Ciudad Media (REF. VA127G18) financiado por la Junta de Castilla y León, marco en el que se integra la presente comunicación.

Daniel Villalobos-Alonso , University of Valladolid

Doctor en Arquitectura por la UVa (1990). Tesis: El palacio de Fabio Nelli. Profesor Titular de Composición Arquitectónica. Coordina el GIR “Arquitectura y Cine”. Director del Museo de la UVa. Miembro de la Comisión Técnica Internacional en DOCOMO Ibérico. Profesor de cursos de Docto y Postgrado en Valladolid, León, Oporto, Buenos Aires, Rosario, La Plata, México D.F., Caracas. Tres primeros premios de Arquitectura de Castilla y León, 2006-2007-2008. En su labor como investigador ha publicado más de quince libros, y numerosos artículos sobre arquitectura en libros y revistas especializadas. Comisario de numerosas exposiciones de Arte y Arquitectura de carácter nacional e internacional. Y con publicaciones sobre Cine y Arquitectura: Interiores urbanos y domésticos; Arquitectura y Cine; “Film Sequences and Roles in the Origin the egyptian architectura”; “Condiciones cinematográficas en la percepción del espacio arquitectónico”; “One week, (EE.UU., 1920) y Après le Cubisme (Francia, 1918). Bifurcaciones entre cine, arte y arquitectura”; Cine, Arquitectura y agua. El guateque (The party); “Playtime (1967) de Jacques Tati”; “Le Corbusier´s first «boîte à miracles»”; “Cines de Valladolid−Películas en Valladolid”, “Arquitectura de Cine. Relaciones entre Espacio Fílmico y Espacio Arquitectónico: Cines, Mitos y Literatura”, Arquitectura de cines en Valladolid… etc.

References

AA.VV. (2006). ag4 mediatecture company. Media Facades. Ed. daab.

Bablet, D. (1970). Josef Svoboda. La Cité.

Bayer, H. y Gropius, W. (1930). Section Allemande Catalogue. Verlag Hermann, Reckendorf.

Bayer, H. (1939). Fundamentals of Exhibition Design. PM Production Manager, 6(2), 17-25.

Bayer, H. (1967). Herbert Bayer: Painter, Designer, Architect. Reinhold.

Brüning, U. (1982). Zur Typografie Herbert Bayers. En M. Droste (Ed.), Herbert Bayer. Das künstlerische Werk 1918– 1938 (pp. 118-137). Bauhaus-Archiv y Gebr. Mann.

Brüning, U. (Ed.). (1995). Das A und O des Bauhauses. Ed. Leipzig.

Burian, J. (1971). The Scenography of Josef Svoboda. Wesleyan University Press.

Colomina, B. (2001). Enclosed by Images: The Eameses’ Multimedia Architecture. Grey Room, (2), 7-29. http:// www.jstor.org/stable/1262540

Eisenmann, P. (1997). Iglesia para el año 2000. La iglesia en la era de la información. El Croquis, (83), 156.

García-Carrizo, J. (2016). Ciudad y pantallas digitales publicitarias: Motivos, funciones y efectos de su implantación. En M. A. Chaves (Ed.), Ciudad y comunicación. Universidad Complutense de Madrid.

Gorostiza, J. (2018). Fachadas y pantallas. Lo real transformado en ficción. Collectivus, Revista de Ciencias Sociales, 5(1), 40-62. https://doi.org/10.15648/Coll.1.2018.4

Haeusler, M. H. (2009). Media facades: history, technology, content. Avedition.

Haeusler, M. H., Tomitsch, M. y Tscherteu, G. (2012). New Media Facades. A Global Survey. Avedition.

Hespanhol, L., Haeusler, M. H., Tomitsch, M. y Tscherteu, G. (2017). Media Architecture Compendium. Digital Placemaking. Avedition.

Hansen, M. (2004). New Philosophy for New Media. The MIT Press.

Ito, T. y Maffei, A. (2001). Toyo Ito: le opere, i progetti, gli scritti. Electa.

Ito, T., Torres Nadal, J. y Abalos, I. (2000). Escritos. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.

Jaeggi, A. (2007). Werkbund-Ausstellung Paris 1930. Leben im Hochhaus. Bauhaus-Archiv.

Lotz, W. (1930). Ausstellung des Deutschen Werkbundes in Paris. Die Form, 5(11/12), 281–296.

Lupton, E. (2020). Herbert Bayer. Inspiration and Process in Design. Princeton Architectural Press.

Marinelli, G. (1978). Il Centro Beaubourg a Parigi: “machina” e segno architettonico. Dedalo Libri.

McQuire, S. (2008). The Media City. Media, architecture and Public Space. SAGE Publications.

Miller, W. (2017). Points of View: Herbert Bayer’s Exhibition Catalogue for the 1930 Section Allemande. Architectural Histories, 5(1), 1-22. https://doi.org/10.5334/ ah.221

Mulder, A. (2004). The Object of Interactivity. En L. Spuybroek (Ed.), NOX: machine architecture. Thames & Hudson.

Neuhart, J., Neuhart, M. y Eames, Ch. (1989). Eames Design: The Work of the Office of Charles and Ray Eames. Harry N. Abrams.

Newhagen, J. y Sheizaf, R. (1996). Why communication researchers should study the internet: A dialogue. Journal of communication, 4(1), 4-13. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1996.tb00172.x

Nieto, M. (2016). Más allá de la pantalla. Espacios dinámicos, múltiples y transformables. En A. Costa y R. Capucho (Coord.). Avanca Cinema. International Conference 2016. (pp. 1099-1107). Cineclube de Avanca.

Ostroff, D. (2015). An Eames anthology: Articles, film scrpits, interviews, letters, notes, speeches by Charles and Ray Eames. Yale University Press.

Perrella, S. (2001). Hypersurface theory: Architecture >< Culture. En G. Cristina (Ed.), Architecture and Science. (pp. 138-148). Chichester.

Piano, R., Rogers, R. y Picon, A. (1987). Du Plateau Beaubourg au Centre Georges Pompidou. Centre Georges Pompidou.

Puglisi, L. P. (1999). Hyperarchitecture Spaces in the Electronic Age. Birkhäuser.

Roulet, S. y Soulié, S. (1991). Toyo Ito: l’architecture de l’éphémère. Moniteur.

Stojšić, M. (2017). Media Facades: Architecture and/as a Medium in Urban Context. AM Journal of Art and Media Studies, (12), 135-148. http://dx.doi.org/10.25038/ am.v0i12.173

Townsend, A. (2004). Digitally mediated urban space: New lessons for design. PRAXIS: Journal of Writing + Building, 6, 102.

Trachana, A. (2021). Envolventes performativas y “la ciudad escena”. Bitácora Urbano Territorial, 31(2), 173-187. https://doi.org/10.15446/bitacora.v31n2.85992

Ursini, G. (Ed.) (2009). Josef Svoboda. Escenógrafo. El mundo en un espejo. Litograf.

Venturi, R. (1998). Iconography and Electronics upon a Generic Architecture: A View from the Drafting Room. The MIT Press.

Venturi, R. (1966). Complexity and Contradiction in Architecture. Museum of Modern Art.

Venturi, R., Scott Brown, D. y Izenour, S. (1972). Learning from Las Vegas. The MIT Press.

Vermeir, K. (2005). The magic of the magic lantern (1660–1700): on analogical demonstration and the visualization of the invisible. The British Journal for the History of Science, 38(2), 127–159. http://dx.doi.org/10.1017/ S0007087405006709

Virilio, P. (1991). Lost Dimension. Semiotext(e).

Yeang, K. (1987). Tropical Urban Regionalism. Concept Media.

Published

2022-01-19

How to Cite

Rincón Borrego, I. I., Alonso-García, E., Pérez-Barreiro , S., & Villalobos-Alonso , D. (2022). Screen architectures in the information age. Notes on media walls and new paradigms . Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 11(21). https://doi.org/10.18537/est.v011.n021.a11