Iron architecture and eclecticism: the original project of the “San Bernardo” Station in Seville-Spain

Authors

  • Sheila Palomares Alarcón Universidad de Évora

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v006.n010.07

Keywords:

arquitectura de hierro, construcción, estación, proyecto original, Sevilla

Abstract

Sevilla San Bernardo Railway Station design is not adjusted to a single project. There are different drawings signed by several engineers between 1886 and 1902. In addition, these was not drafted a final project that pick up the final result of the building after all modifications performed. After studying the station historical files which are kept in the Railway Historical Archive, this article aims to clarity some points due to the fact several issues were not drawn after the construction of the station. In addition, a hypothesis about the foundations is proposed because they were modified during the work and no document contemplated them.

Keywords: construction, iron architecture, original project, railway station, Seville.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Palomares Alarcón, Universidad de Évora

Centro Interdisciplinar de Historia, Culturas y Sociedades – CIDEHUS

References

Aguilar Civera, Inmaculada. (2005). Estaciones históricas en Andalucía. PH. Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, (55), 66-73.

Aguilar Civera, Inmaculada. (1988). La estación de ferrocarril, puerta de la ciudad. Valencia.

Cervera Sardá, María Rosa. (2008). El hierro en la arquitectura madrileña del siglo XIX. España.

Cuadros Trujillo, Francisco. (2012). La estación de ferrocarril de Jerez de la Frontera: un proyecto del ingeniero Francisco Castellón Ortega. Atrio, 18, 107-122.

Durand, Jean Nicolas Louis. (1800). Recueil et paralléle des édifices de tout genrenciens et modernes. París.

Estación de Sevilla: nuevo edificio de viajeros. (1901). Revista de obras públicas. tomo I, 1338, 182-188.

Funes Palacios, Carlos. (1992). La red arterial ferroviaria de Sevilla. Revista de obras públicas, 3312, 59:62.

Hernando, Javier. (1989). Arquitectura en España 1770-1900. Madrid.

Huerta Fernández, Santiago. (1990). Diseño estructural de arcos, bóvedas y cúpulas en España. (Tesis Doctoral). Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid.

López García, Mercedes. (2005). M.Z.A. Historia de sus estaciones. Madrid.

Mayoral Campa, Esther. (2001). Arquitectura y patrimonio. Aproximación desde el proyecto de arquitectura a la estación de San Bernardo de Sevilla y su entorno. (Tesis Doctoral). Universidad de Sevilla.

Navascués Palacio, Pedro. (2007). Arquitectura e ingeniería del hierro en España (1814-1936). España.

Palladio, Andrea. (1570). Libro I. Capítulo VIII. De los cimientos ó fundamentos. En Los cuatro libros de arquitectura. Venecia.

Sobrino Simal, Julián. (2008). La Arquitectura ferroviaria en Andalucía. En 150 años de Ferrocarril en Andalucía: un Balance. Junta de Andalucía, 823-888.

Vitrubio Polión, Marco. (1486). Los diez libros de arquitectura. Roma.
OTRAS FUENTES
Archivo Histórico del Ferrocarril
Jubert, Agustín L. (1901). Compañía de los ferrocarriles andaluces. Línea de Sevilla a Jerez y Cádiz. Estación definitiva de Sevilla. Memoria. Código: AHF-A_0023_003_001.

Vitrubio Polión, Marco. (1901). Compañía de los ferrocarriles andaluces. Línea de Sevilla a Jerez y Cádiz. Estación definitiva de Sevilla. Fachada lado a la vía. Memoria. Código: AHF-A_0023_003_005.

Vitrubio Polión, Marco. (1901). Compañía de los ferrocarriles andaluces. Línea de Sevilla a Jerez y Cádiz. Estación definitiva de Sevilla. Fachada lateral y sección transversal. Memoria. Código: AHF-A_0023_003_006.

Vitrubio Polión, Marco. (1901). Compañía de los ferrocarriles andaluces. Línea de Sevilla a Jerez y Cádiz. Estación definitiva de Sevilla. Parte metálica. Memoria. Código: AHF-A_0023_005_001_001.

Vitrubio Polión, Marco. (1901). Compañía de los ferrocarriles andaluces. Línea de Sevilla a Jerez y Cádiz. Estación definitiva de Sevilla. Parte metálica. Cubierta delante del edificio de viajeros. Memoria y cálculos justificativos. Código: AHF-A_0023_005_002_001.

Maegherman, A., Villars, L., & Sanz, A. (1886). Compañía de los ferrocarriles andaluces. Línea de Sevilla a Jerez y Cádiz. Estación definitiva de Sevilla. Memoria. Código: AHF-A_0025_002_001.

Repiso, O. (1902). Expediente relativo al proyecto de ampliación y modificación al proyecto de estación definitiva de Sevilla-San Bernardo. Memoria. Código: AHF-A_0075_036.

Published

2017-05-11

How to Cite

Palomares Alarcón, S. (2017). Iron architecture and eclecticism: the original project of the “San Bernardo” Station in Seville-Spain. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 6(10), 79–88. https://doi.org/10.18537/est.v006.n010.07