Virtual laboratory of city and territory

Authors

  • Lorena Vivanco Cruz Universidad de Cuenca
  • Ximena Salazar Universidad de Cuenca
  • María Fernanda Cordero Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v003.n004.06

Abstract

The influence of technological changes is displayed in all aspects that relate to society, including education. While successful applications of information and communication technologies have occurred in this area, there are issues such as the practical application of knowledge gained in investigations that have not been solved such as the case of Territorial Planning and Urban. In this field it is common to find a countless of difficulties when making a transmission of results of research the majority of potential users (whose access to scientific material it is limited), and even the restrictions that have instances responsible for planning to communicate their methodological proposals and validate them in an academic environment.

Keywords: Virtual laboratory, architecture, territorial planning, Cuenca, Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorena Vivanco Cruz, Universidad de Cuenca

Architect

Ximena Salazar, Universidad de Cuenca

Architect

María Fernanda Cordero, Universidad de Cuenca

Architect

References

ALDRICH, C. “Learning by Doing: A Comprehensive Guide to Simulations, Computer Games, and Pedagogy”, en e-Learning and Other Educational Experiences. John Wiley and Sons: Pfeiffer, 2005. ALEJANDRO A., C. A. “Prácticas de laboratorio de Física General en Internet”. [Versión electrónica]. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(3), 1-5. 2004.

ARÉVALO, C.E., BULLA, L.A. Laboratorios virtuales para el aprendizaje en ingeniería civil a distancia. Instituto de Educación a distancia, I, 73-81. 2008.

BONVIN, D., GILLET, D., LONGCHAMP, R. Y SALZMANN, CH. “Telepresence: An Opportunity to Develop Practical Experimentation in Automatic Control Education”, en Proceedings of the European Control Conference, (sin paginación). Bruselas-Bélgica: (s.e). 1997.

CANDELAS F. A., GIL, P., ORTIZ, F., POMARES, J., PUENTE, S. T. Y TORRES, F. A. Visual: Herramienta práctica para la enseñanza de Visión Artificial. 1ª Jornada en Educación y Práctica en Visión Artificial, (pp. 115-121). Mallorca: (s.e). 2003.

CANDELAS, F. A., GIL, P., ORTIZ, F., POMARES, J. A., PUENTE, S. Y TORRES, F. A. “El laboratorio virtual como herramienta en el proceso enseñanza-aprendizaje. Investigar colaborativamente en Docencia Universitaria”, en: Actas de las II Jornadas de Redes de Investigación en Docencia de la Universidad de Alicante, (sin paginación). Alicante: Editorial Club Universitario. En línea: http://aer.ual.es/publica_es/Posters/PosterROBOTMOVIL.pdf. 2004.

DORMIDO, S., SÁNCHEZ, J. Y MORILLA, F. “Laboratorios virtuales y remotos para la práctica a distancia de la Automática”. XXI Jornadas de Automática, Conferencia plenaria (sin paginación). Sevilla, España: s.e. 2000.

FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, P., SALAVERRÍA GARNACHO, A., GONZÁLEZ DACOSTA, J. Y MANDADO PÉREZ, E. El aprendizaje activo mediante la autoevalución utilizando un laboratorio virtual, IEEE-RITA, vol. 4, (1), pp. 53-62, 2009.

LUENGAS, L.; GUEVARA, J.; SÁNCHEZ, Giovanni. “¿Cómo desarrollar un laboratorio virtual? Metodología de diseño”. En Nuevas Ideas e Informática Educativa, 2009, vol. 5, p. 165-170.

MARTÍNEZ, M.L., FÉLEZ, J., ROMERO, G. WEB3D graphics in the WEBD Project: New trend in a collaborative environment. Int. Workshop en “New WEB technologies for collaborative design, learning and training, Nov. 2003, Turín-Italia. 2003.

MONGE NÁJERA, J. La estrategia CIAC 2000. San José de Costa Rica: EUNED. 1998.

REVUELTA DOMÍNGUEZ, Francisco Ignacio; SÁNCHEZ GÓMEZ, María Cruz. Programas de análisis cualitativo para la investigación en espacios virtuales de formación. 2003.

ROSS-FLANIGAN, Nancy. Virtues (and Vices) of Virtual Colleagues. http://www.techreview.com/articles/ma98/ross-flanigan.html. 1998.

UNESCO. ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. “Informe de la reunión de expertos sobre laboratorios virtuales”. París. Consultado el 10 de febrero de 2007 en: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001191/119102S.pdf. 2000.

WULF, W. “The national collaboratory-A white paper”. En Towards a National Collaboratory: Report of an Invitational Workshop. Dir. publ. J. Lederberg y Uncapher, K. Estados Unidos de América: Universidad Rockefeller, 1989.

Published

2014-07-18

How to Cite

Vivanco Cruz, L., Salazar, X., & Cordero, M. F. (2014). Virtual laboratory of city and territory. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 3(4), 45–53. https://doi.org/10.18537/est.v003.n004.06