Sustainability in the architect curriculum at the Public University of Argentina

Authors

  • Silvina Angiolini Facultad de Arquitectura y Diseño Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v004.n007.08

Abstract

Many studies confirm the role of architects have an ecological debt. Its environmental, social and economic responsibility is high because of the building design. In Argentina 40% of energy resources are used to meet the buildings demand. The study focuses on higher education understanding its great responsibility on these issues and specifically in the training of architects. Profiles and curricula declared by national public universities in degrees in architecture are discussed, and a general diagnosis is made in relation to the incorporation of sustainability in them. The conclusions state that the inclusion of the subject in the curriculum is still in its initial phase and new sustainability specific concepts are absent in the study plans.

Keywords: Argentina, architects, curriculum, sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvina Angiolini, Facultad de Arquitectura y Diseño Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Architect

References

Boff, L. “Sustentabilidad y Educación”. Wordpress Leonardo Boff.com. 10 de mayo 2012. http://leonardoboff.wordpress.com/2012/05/10/sustentabilidad-y-educacion/.

Bruntland, G. (ed.). Nuestro futuro común: Comisión Nacional del Medio Ambiente y del Desarrollo. Nueva York: Oxford University Press, 1987.

Cole y Larsson. “Sustentabilidad en Arquitectura”. En Evans, J. M. (2010). Buenos Aires: Ediciones Consejo Profesional de Arquitectura y Urbanismo, 2002.

Curti, C. (dir.). Anuario de Estadísticas Universitarias- Argentina 2011. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, 2011. http://informacionpresupuestaria.siu.edu.ar/DocumentosSPU/Anuario%20de%20Estad%C3%ADsticas%20Universitarias%20-%20Argentina%202011.pdf.

Dirección General de Estadísticas y Censos. (2012). Consumos de Energía en la Provincia de Córdoba. http://estadistica.cba.gov.ar/.

Evans, J. M. “Clean Development Mechanism for building: potential in different climatic regions of Argentina”. En Proceedings, Built environments and environmental buildings, 21st International Conference PLEA. Wit, M. H. (ed.). Eindhoven: Technical University Eindhoven, 2004.

Evans, J. M. Sustentabilidad edilicia, Normas Nacionales en Argentina (2012). http://www.lema.arq.uson.mx/rab/wpzontent/uploads/20 12/08/Normas_Nacionales_ARGENTINAS.pdf.

Gatani, M., Bracco, M., Sánchez, G., Angiolini, S., Jerez, L., López, J., Avalos, P. Gestión de tecnología para viviendas y eficiencia energética. [Solicitud de proyecto]. Córdova: UNC-SECYT, 2010.

Gonzalo, G. E. Consideraciones energéticas sobre la ciudad y los edificios basados en la sustentabilidad. Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán, 2004.

Kim, J., & Rigdon, B. Sustainable Architecture Module: Introduction to Sustainable Design. Michigan: National Pollution Prevention Center for Higher Education, 1998. http://www.umich.edu/~nppcpub/resources/compendia/ARCHpdfs/ARCHdesIntro.pdf.

Lambertucci, R. y Riondet, V. La importancia en la durabilidad de una visión sostenible. Cambios del modo de construir actual que atentan contra ella. Ponencia presentada en las Primeras Jornadas Verdes. Córdova-Argentina: FAUD Universidad Nacional, 2010.

Pozo, J. I. y Monereo, C. El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana, 1999.

Riondet, V. “La investigación en la encrucijada”. Ponencia presentada en el seminario El desafío de la producción e incorporación curricular de conocimientos sobre sostenibilidad en la Educación Superior. Una propuesta en la Universidad Nacional de Córdoba Argentina. Argentina.

Zabalza, M. A. “Articulación y rediseño curricular. El eterno desafío institucional”. Revista Docencia Universitaria 10. 3 (2012):17-48.

Zabalbeascoa, A. “La buena arquitectura lleva implícito el ser sostenible”. El País (España) Junio 30 del 2007. http://elpais.com/diario/2007/06/30/babelia/1183158375_850215.htm.

Published

2015-06-01

How to Cite

Angiolini, S. (2015). Sustainability in the architect curriculum at the Public University of Argentina. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 4(7), 69–76. https://doi.org/10.18537/est.v004.n007.08