Dissimilar musics: the negation of hierarchies in teaching and performance
DOI:
https://doi.org/10.18537/auc.59.06Keywords:
musical pedagogy, memory, diversity, performance, Latin America.Abstract
This essay approaches from self-observation, questionings and reflections on the influence of the western musical system in our musical practices; it analyzes and visualizes from social and political models a possible musical pedagogy that enhances diversities, the transversality of knowledge and the care of memory. In addition, it seeks to balance the value of the theoretical-systematic processes that have built our music with other poetic and experiential discourses, specific to the communities. Although a pedagogical model is not established that is extremely precise to these needs, the accumulation of observations allows us to recognize our failures in the musical work, both from the pedagogical and the performative point of view.
Downloads
References
Baca, S. (2013, 1 de junio). Encuentro en el Estudio/ Entrevistada por Lalo Mir. https://www.youtube.com/watch?v=wDezBrhEBFk
De Sousa Santos, B. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (Encuentros en Buenos Aires). CLACSO.
De Sousa Santos, B. (2018). Introducción a las Epistemologías del Sur. CLACSO.
Gómez Alonso, G. (2018, 22 de junio). El Salado: historia de una resiliencia musical. El Espectador. https://www.elespectador.com/noticias/cultura/el-salado-historia-de-una-resiliencia-musical-articulo-795903
Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
Lakoff, G. (2016). Política Moral. Capitán Swing.
Larkin, P. (1988). Collected Poems. The Marvell Press.
Ospina, W. (2020, 14 de marzo). Coronavirus: del miedo a la esperanza. El Espectador. https:// www.elespectador.com/coronavirus/coronavirus-del-miedo-la-esperanza-por-william-ospina-articulo-909303
Rilke, R. (2004). Biefe an einen jungen Dichter (Cartas a un Joven Poeta). Editorial Hiperión.
Simic, C. (2013). El mundo no se acaba. Editorial Vaso Roto.







