Reflections on university teaching methodologies and strategies aimed at training in artistic research

Authors

  • Santiago Navarro Pantojo University of Seville

DOI:

https://doi.org/10.18537/auc.61.06

Keywords:

methodologies, master’s degree, research projects, contemporary art, critical essay

Abstract

This article reflects on University teaching methodologies and strategies aimed at trainig in artistic research, collected from a period of ten years, as a member of the teaching team of the Postgraduate University Master in Art: Idea and Production, of the Fine Arts degree - University of Seville, Spain. A critical essay on methods that promote a better design of the training practices and content of the subject Methodology of artistic and research projects, from the following argument bases: the typification of artistic research; scientific methods versus artistic methods; participatory strategies; and some resources for creating workflows.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calderón, N. (2015). Irrumpir lo artístico, perturbar lo pedagógico. La investigación artística como espacio social de producción de conocimiento. [Tesis de doctorado, Universitat de Barcelona]. Repositorio institucional UBA. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/66290

Candela, I. (2012). Contraposiciones. Arte contemporáneo en Latinoamérica 1990-2010. Alianza Forma.

Catalán, J. (2012, 19 de junio). El crítico como artista, la crítica como creación. Periodista digital. https://www.periodistadigital.com/cultura/libros/20120619/critico-artista-critica-creacion-noticia-689400901599/

Elkins, J. (2009). The Three Configurations of Studio-Art PhDs. En: Riley, S.R., Hunter, L. (eds) Mapping Landscapes for Performance as Research. Palgrave Macmillan, (107-108). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230244481_13

Gadamer, H.G. (2005). Verdad y método. Sígueme.

Hangar. (s.f.). Convocatoria Séptima Beca de investigación artística Fundación Banco Sabadell-Hangar. https://hangar.org/es/news/setena-beca-de-recerca-artistica-fundacio-banc-sabadell-hangar/

Imaz, I (2006). La idea metodológica en la enseñanza del arte. [ponencia]. Jornadas de Conferencias sobre tecnologías y Estrategias para la creación Artística. Grupo de investigación TECREA. Altea, España. Alfa Ediciones

Kuhn, T. S. (1970). The structure of scientific revolutions. Second edition. University of Chicago Press.

León, A. (2021, 5 de mayo). Luis Camnitzer: “Diferencio al arte como mecanismo de producción del arte como mecanismo de conocimiento”. LUR. Espacio de reflexión y pensamiento crítico sobre las imágenes. https://e-lur.net/dialogos/luis-camnitzer/

Manzano, V. (2016). La calidad en la docencia universitaria. ¿exclusiva responsabilidad del personal docente? [ponencia]. Calidad, docencia universitaria y encuestas: “Bolonia a coste cero”. Asociación de Mujeres Laboralistas de Andalucía (AMLA). Sevilla. España. AMLA. http://hdl.handle.net/11441/45226

Marín, T. y Krakowski, A. (coord) (2007). Tecnologías y estrategias para la creación artística. Universidad Miguel Hernández-Alfa ediciones gráficas.

Martínez, J. (2011). Crítica de la razón plástica. Método y materialidad en el arte moderno y contemporáneo. TREA.

Navarro, S. (2015) Sie7e. Lugares de creación. Convocatoria 2008. De Culturas.

Routio, P. (2007, 3 de agosto). Desarrollo de una actividad. Investigación-acción. Arteología. La ciencia de productos y profesiones. http://www2.uiah.fi/projects/metodi/220.htm#toimtutk

Routio, P. (2007, 3 de agosto). Desarrollar Arte con métodos científicos. Arteología, la ciencia de productos y profesiones. http://www2.uiah.fi/projects/metodi/233.htm

Sanzo, I. (2020). Hacia una investigación artística sin concepto ni método, o como acariciar una mesa. AusArt Journal for Research in Art, 8 (1), 129-143. https://doi.org/10.1387/ausart.21540

Universidad de Sevilla. (s.f.). Master Universitario en Arte: Idea y producción. Presentación y guía. https://www.us.es/estudiar/que-estudiar/oferta-de-masteres/master-universitario-en-arte-idea-y-produccion

Universidad de Sevilla. (s.f.). Memoria de Verificación. M.U. en Arte: Idea y Producción (R.D.1393/07). https://bellasartes.us.es/sites/bellasartes/files/Memoria%20de%20Verificacio%CC%81n%20Ma%CC%81ster%20Arte%2C%20Idea%20y%20produccio%CC%81n.pdf

Universidad de Sevilla. (s.f.). Proyecto docente de Metodologías de proyectos artístico y de investigación. https://sevius4.us.es/index.php?PyP=LISTA&codcentro=21&titulacion=M052&asignatura=50520008

Published

2022-12-26 — Updated on 2023-03-31

Issue

Section

Artículos