Visual Culture and Hygienic Pedagogy in the Editorial Design of Croatia and Mexico (1930-1940)
Keywords:
hygiene education, hygiene campaigns, editorial design, advertising design, Mexico, Croatia.Abstract
Humanity has faced significant challenges since the early 20th century due to epidemics and infectious diseases. Proposals from hygienists and public health policies solidified hygiene practices as essential for promoting good habits and preventing diseases. This includes personal hygiene, household cleanliness, and proper food handling. Hygienic and sanitary measures and educational campaigns in print media were implemented to improve the population's hygiene habits.
This research aims to identify and interpret persuasive tactics in editorial design promoting hygiene and public health, comparing case studies from a cross-cultural perspective from Croatia and Mexico between 1930 and 1940. The study takes a newspaper approach, analyzing periodicals and commercial advertisements in newspapers and magazines from both countries. It demonstrates that design was crucial in promoting public behavior and implementing health norms and practices.
Downloads
References
Arechiga C. E. (2007). Educación, propaganda o dictadura sanitaria. Estrategia discursiva de higiene y salubridad públicas en el México posrevolucionario, 1917-1945. Estudios de historia moderna y contemporánea de México, (33). Recuperado el 30 de mayo de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26202007000100057&lng=es&tlng=es
Carmona, E. M., y Rodríguez, J. M. R. (2014). Diferencias por género en el discurso publicitario impreso de la industria farmacéutica durante los primeros años del México postrevolucionario. Revista de Comunicación de la SEECI, 110-120.
Dupey G., É., y Pinzón R, G. (2020). De olfato: Aproximaciones a los olores en la historia de México. Fondo de Cultura Económica.
Ferenčić, S. F., y Midžić, S. B. (2018). Početci i strategije marketinga tvornice Kaštel dd (1920.–1945.). Medicus, 27(2), 211-222. / The Early Days of Marketing and Marketing Strategies of Kaštel Plc. (1920-1945).
Galjer, J. (2023). Art Déco en Croacia. Un estilo de cultura urbana y un signo de la sociedad moderna. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (192). https://doi.org/10.18682/cdc.vi192.9580
Magaña, F. C. (2022). Diseño Art déco en productos de higiene personal y domésticos en la etapa posrevolucionaria para la clase media en la Ciudad de México, 1925-1945. Academia XXII, 12(24), 5-28.
Magaña Fajardo, C., y Ceja Bravo, L. (2022). Advertising and emotional design in the construction of the image of Mexican women in the first half of the 20th century. Design for All, 10-25.
Meggs, P. (1991). Historia del Diseño Gráfico. Trillas.
Molina Carmona, E. (2009). El discurso publicitario sobre salud: configuración de un corpus. Veredas. Revista del pensamiento sociológico, UAM Xochimilco.
Mustač, E. (2014). La historia de la publicidad en Croacia siguiendo el ejemplo de Vegeta. Čakovec: Politécnico de Međimurje en Čakovec. / Mustač, E. (2014). Povijest oglašavanja na prostoru Hrvatske na primjeru Vegete. Čakovec: Međimursko veleučilište u Čakovcu.
Nápoles González, I., Fernandez Collazo, M., Napoles Salas, A., & Jiménez Beato, P. (2015). Evolución histórica del cepillo dental. Rev Cubana Estomatol, 52(2), 71-77. Recuperado de https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/289/157
Olivares, O. (2020). ¡A bañarse se ha dicho! Higienismo, olores y representaciones en la implantación de la ducha en el cambio de siglo XIX y XX en la CDMX. En E. Dupey García y G. Pinzón Ríos (eds.) De olfato. Aproximaciones a los olores en la historia de México (221-257). Fondo de Cultura Económica.
Sánchez, C. C. (2019). El desarrollo de la primera pasta dental con fluoruro. Semblanza Histórica. En los 50 años del Oral Health Research Institute (OHRI). Revista ADM Órgano Oficial de la Asociación Dental Mexicana, 76(3), 173-181.







