Estrategias didácticas en el aprendizaje de la lengua y el fortalecimiento de competencias lingüísticas y de comunicación interpersonal

Authors

  • Myriam Merchán
  • Paulina Zary

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.27.13

Keywords:

generic skills, language skills, teaching strategies, word, thinking

Abstract

The Ignatian Paradigm assumes the education as a process to raise persons, and considers the complexities currently evident nowadays: the spiral of silence, the discrediting of the humanities, the individualization of society, the exaltation of the ephemeral. “The Pontifical Catholic University of Ecuador” together with “The National Polytechnic School” have chosen the importance of dialogue as a fundamental element in the learning-teaching process, and have conducted several research projects about it. In our investigation, the language skills are essential in the construction of knowledge, as they are closely related with the impulse given to the improvement of different forms of thought; our position considers the proposals of MIES, Deusto University’s Project of Higher Education Innovation’s Model, and some results from Harvard University’s Project Zero, particularly the one related to Learn how to think and think how to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z. (2004). La modernidad líquida. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

De la Torre S. & Barrios O. (2002). Estrategias didácticas innovadoras. Barcelona: Ediciones Octaedro.

Grammatico. G. (2008). Experiencia de la palabra y del silencio. Espa-ña: Fundación Dialnet Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3847484

Díaz, N. & Rodríguez, D. E. (2011). “El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios”. En Educ. Educ, 14, (3), pp. 531-556. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n3/v14n3a06

Maturana, H. (2001). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Santiago de Chile: Dolmen.

Mercer, N. (2001). Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona, España: Paidós.

Ritchhart, R., Church, M. & Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensa-miento. Cómo promover el compromiso, la comprensión y la auto-nomía de los estudiantes. Buenos Aires: Editorial Paidós

Villa, A. & M. Poblete. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Universidad de Deusto y Ediciones Mensajero.

Published

2016-11-28

How to Cite

Merchán, M., & Zary, P. (2016). Estrategias didácticas en el aprendizaje de la lengua y el fortalecimiento de competencias lingüísticas y de comunicación interpersonal. Revista Pucara, 1(27), 165–177. https://doi.org/10.18537/puc.27.13