Sentidos de la lecto-escritura: dos libros de texto, dos preparatorias públicas

Authors

  • Patricia del Carmen Guerrero de la Llata

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.27.06

Keywords:

meaning, reading, writing, textbooks.

Abstract

Humanistic and social investigation guides to man’s knowledge through the analysis of his social structures, thoughts, expressions, and most of his daily actions. The objective of this presentation is to show and recreate the implicit and explicit concept of the textbooks that teachers use for the subject “Taller de Lectura y Redacción” on public high schools at Sonora Mexico. To complete this goal, I’m building my work upon one of the theoretical frameworks of Eliseo Verón, who proposes a discourse theory that clarifies the mediatization that we do on social recognition and production. Discursive mediation has a triadic base and responds to the meaning of the signs based on Gottob Frege’s and Charles Sanders Peirce’s studies. This allows to define the sign-interpreter-object relationship and allows to explain the way in which meaning is produced.

I consider that most part of the imaginaries and social representations that high school students have against writing are social constructs, and those are the ones that decide the meanings and principles who give meaning to writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. et al. (1986). Psicología educativa. Un punto de vista cog-noscitivo. México D.F.: Trillas.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una pers-pectiva cognitiva. Paidós, Barcelona.

Berger, P. y Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.Comunicación Oral y Escrita 1 y 2. (2013) Hermosillo: CECyTIS.

Subsecretaría de Educación Media Superior (2008). Diario Oficial de la Federación 26 de octubre de 2008.

Navarro Gil, D. (2013). Taller de Lectura y Redacción 1 y 2. Hermosillo: Colegio de Bachilleres.

Rodríguez Méndez, M. et al. (2011). CECyTES Lee y Memoria de Mate-máticas Básicas. La lectura es el camino a la transformación de nuestro mundo. Hermosillo: CECyTES.

Verón, E. (1978). ) “Discurso, poder y poder del discurso”. En Memorias del Primer Coloquio de Semiótica, Universidad Católica de Río de Janeiro. Ediciones Loyola.

Rodríguez Méndez, M. et al. (1984). Semiosis de lo ideológico y del poder. Buenos Aires: Espacios de crítica y producción.

Rodríguez Méndez, M. et al. (1998). La semiosis social. Barcelona: Gedisa.

Published

2016-11-28

How to Cite

Guerrero de la Llata, P. del C. (2016). Sentidos de la lecto-escritura: dos libros de texto, dos preparatorias públicas. Revista Pucara, 1(27), 81–92. https://doi.org/10.18537/puc.27.06