TEACH HORROR STORIES. THE EPISTEMIC POTENTIAL OF READING AND WRITING IN PUBLIC EDUCATION

El potencial epistémico de la lectura y la escritura en la educación pública

Authors

  • Eulalia Esther Rodríguez Rodríguez Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.34.01.09

Keywords:

Lectura y escritura epistémica, Relatos de terror, Educación rural

Abstract

The General Basic Education Curriculum (EGB) in force in Ecuador proposes a horizontal teaching of language through the development of skills. However, the ministerial text on language teaching still emphasizes conceptual content, making the learning of reading and writing theoretical. This problem is more complex in rural areas where the exercise of writing skills is disdained because they are considered to be of little use. The objective of the present work was to identify how the learning of horror stories occurred, using reading and writing as epistemic tools among eighth grade students in a rural public school. For this purpose, the design and implementation of a didactic sequence that addressed the aforementioned genre was carried out. The results showed that the epistemic function of reading and writing activates interesting interlearning processes in rural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bazerman, Ch (1988), Shaping Knowledge. The genre and activity of the experimental article in science, University of Wisconsin Press.

Camps, A. (2013). Texto, proceso, contexto, actividad discursiva: punto de vista de diversos sobre la actividad de aprender y enseñar a escribir. En C. A, Secuencias Didácticas para aprender a escribir. (pp. 13-17). GRAO.

Carlino, P (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.

Díaz-Barriga, F. & Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Cap. 5 y 7. 3ª. edición, Mc Graw Hill.

Dysthe, O. (2013). Perspectivas teóricas sobre el diálogo y la enseñanza basada en el diálogo. En O. Dysthe, N. Bernhardt, y L.Esbjørn, Enseñanza basada en el diálogo. El museo de arte como espacio de aprendizaje. Skoletjenesten.

Gee, J (2004), “Oralidad y literacidad: de El pensamiento salvaje a Ways with Words”, en Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames (eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas, Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P (2010), Metodología de la Investigación, Mc Graw Hill.

Lea, M. & Street, B. (2006). The “Academic literacies” Model: Theory and Applications. Theory into Practice, 45(4), 368-377.

Ministerio de Educación, (2016), Currículo de los niveles de educación obligatoria. [PDF]

Miras, M, (2000) La escritura reflexiva. Aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe, Infancia y Aprendizaje, 23:89, 65-80, DOI: 10.1174/021037000760088099

Nievecela, N. de J., & Rodríguez, T. (2021). Estrategias metacognitivas en la escritura de folletos turísticos con estudiantes de

Séptimo de Básica . Pucara, 1(32). https://doi.org/10.18537/puc.32.01.08

Nuñez, J. (2004), Los saberes campesinos: implicaciones para una educación rural. Investigación y Postgrado [online]. vol.19, n.2.

http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872004000200003&lng=es&nrm=iso>

Ong, W (1997) Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. (traducción de Angélica Scherp) Fondo de Cultura Económica.

Parodi, G (2009). Géneros discursivos y lengua escrita: Propuesta de una concepción integral desde una perspectiva sociocognitiva.

Letras, 51(80), http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832009000300001&lng=es&tlng=es

Pecorari, D. y Petrić, B. (2014). Plagiarism in second-language writing. Language Teaching, 47, 269-302.

Rosli, N (2016). Leer y escribir en tres asignaturas de una escuela secundaria a la que asisten alumnos de sectores socioeconómicos desfavorecidos [Tesis] Facultad de humanidades y Ciencias de la educación, Universidad Nacional de la plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1237/te.1237.pdf

Sánchez, C (2007) Aprendizaje y creación en la escuela rural, Cuadernos de Lingüística Hispánica, (N.° 9) enero-julio, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Street, B. (2004). Los Nuevos Estudios de Literacidad. En V. Zavala, M. Niño-Murcia, y P. Ames (Eds.), Escritura y Sociedad Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 81-107). Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Villavicencio, M & Molina, E (2017). La escritura epistémica: experiencia en la asignatura narrativa latinoamericana, Acción pedagógica, (N.º 26), Enero – Diciembre, pp. 88-95

Published

2023-06-13

How to Cite

Rodríguez Rodríguez , E. E. (2023). TEACH HORROR STORIES. THE EPISTEMIC POTENTIAL OF READING AND WRITING IN PUBLIC EDUCATION: El potencial epistémico de la lectura y la escritura en la educación pública . Revista Pucara, 1(34), 101–112. https://doi.org/10.18537/puc.34.01.09