Teachers and Migrant Venezuelan Students: Schooling experiences in Basic General Education-Guayaquil, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.18537/puc.35.01.06Keywords:
docentes, experiencias, escolarización, estudiantes venezolanos en movilidad humanaAbstract
The study describes Basic General Education teachers’ experiences of Guayaquil regarding the schooling of Venezuelan students in situations of human mobility during the years 2018 to 2021. The qualitative approach inquired teachers’ experiences, socio-educational conditions and circumstances of permanence or school dropout of Venezuelan migrant students. Eleven female teachers participated in a reflective workshop and narrative interviews. The teachers' experiences are characterized by emotions of concern and practices of emotional care for the students, after confirming the difficulties that their condition of human mobility implies for them when entering the schooling process. Teachers' relationships with families focus on the support they provide to students' school activities. The teachers highlight acquired learnings from the students' resilience in the face of adversity.
Downloads
References
Abraham, A. (1986). El enseñante también es una persona. Gedisa.
Alcázar, L., y Balarin, M. (2020). La inclusión educativa de NNA migrantes venezolanos en el Perú – una política que no se puede nombrar [Documento de Análisis PFIM, 2]. Equilibrium CenDE. https://www.grade.org.pe/publicaciones/la-inclusion-educativa-denna-migrantes-venezolanos-en-el-peru-una-politica-que-no-se-puedenombrar/
Alliaud, A. (2004). La experiencia escolar de maestros inexpertos. Biografías, trayectorias y práctica profesional. Revista Iberoamericana De Educación, 34(1), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie3412888
Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados [ACNUR]. (7 de junio de 2019). Refugiados y migrantes de Venezuela superan los cuatro millones: ACNUR y OIM . ACNUR. https://www.acnur.org/noticias/news-releases/refugiados-y-migrantesde-venezuela-superan-los-cuatro-millones-acnur-y-oim
Banco Mundial [BM]. (2020). Retos y oportunidades de la migración venezolana en Ecuador. BM.
Barragán, A., y Rodríguez, Y. (2019). Experiencias de niños y niñas migrantes de Venezuela en las aulas de primera infancia en Bogotá [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana].http://hdl.handle.net/10554/43627
Benincasa, V. (2023). Reseña: Género y movilidades: Lecturas feministas de la migración, de Almudena Cortés Maisonave y Josefina Manjarrez Rosas (Eds.). AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 18 (1), 201- 205.
Bonilla, E., y Rodríguez, P. (2017). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Grupo Editorial Norma.
Cano, R., y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (2), 15-27.
http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219491
Creswell, J. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Education.
De León, G. (2018). Diáspora venezolana, Cartagena más allá de las cifras. Revista Jurídica Mario Alario D´Filippo, 10 (20), 111-119.
https://doi.org/10.32997/2256-2796-vol.10-num.20-2018-2150
Donoso, C. (2022). The Biopolitics of Migration: Ecuadorian Foreign Policy and Venezuelan Migratory Crisis. Journal of Borderlands Studies, 37 (1), 57-75. DOI: 10.1080/08865655.2020.1713854
Foglino, A.M., Falconí, O., y López-Molina, E. (2008). Una aproximación a la construcción de la experiencia escolar de adolescentes y jóvenes de grupos sociales urbanos en condiciones de pobreza en Córdoba. Cuadernos de Educación, 6 (6), 227-243.
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/issue/view/70
Fraser, N. (2016). Contradictions of capital and care. New Left Review, 100, 99- 117. Fundación Ciudadanía y Desarrollo [FCD]. (2021). Datos e indicadores de interés. Observatorio de Gasto Público. Fundación Ciudadanía y Desarrollo. https://www.gastopublico.org/indicadores
Herrera, G., y Cabezas, G. (2020). Los tortuosos caminos de la migración venezolana en Sudamérica: tránsitos precarios y cierre de fronteras. Migración y Desarrollo, 18 (34), 33-56. https://www.redalyc.org/journal/660/66064164002/66064164002.pdf
Kaplan, C. (2006). La inclusión como posibilidad. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.
Kaplan, C. (2018). La vida en las escuelas: Esperanzas y desencantos de la convivencia escolar. Homo Sapiens Ediciones.
Kaplan, C., y Szapu. E. (2020). Conflictos, violencias y emociones en el ámbito educativo. Nosótrica Ediciones.
Kaplan, C., y Arévalos, D. (2021). Las emociones a flor de piel, educar para la sensibilidad hacia los demás. En C. Kaplan, E. Szapu, y D. Arévalos (Revs.), Los sentimientos en la escena educativa (pp. 9-29). UBA.
Larrosa, J. (2006a). Sobre la experiencia I. Revista Educación Y Pedagogía, 18, 43-51. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065/16286
Larrosa, J. (2006b). Sobre la experiencia II. Revista Educación Y Pedagogía, 18, 52-67. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19066
Ministerio de Educación del Ecuador [MINEDUC]. (2024). Datos abiertos. https://educacion.gob.ec/datos-abiertos/
Pávez, I. (2011). Migración infantil: rupturas generacionales y de género. Las niñas peruanas en Barcelona y Santiago de Chile. [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10469/3217
Pávez, I. (2017). Integración sociocultural y derechos de las niñas y los niños migrantes en el contexto local. El caso de Recoleta, Chile. Revista Chungara. 49(4), 613-622. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562017005000105
Pittaluga, G., Seghezza, E., y Morelli, P. (2021). The political economy of hyperinflation in Venezuela. Public Choice, 186 (3), 337-350.
https://doi.org/10.1007/s11127-019-00766-5
Rigo, D. (2018). Los entornos educativos: impacto sobre el compromiso de niños y jóvenes. Revista Educación y Ciencia, 8 (51), 64-71.
Rivera, B., y Calderón, J. (2016). La docencia: itinerancia de un oficio. Reflexiones acerca de la construcción de la identidad docente en los maestros practicantes de Licenciatura en Educación Básica énfasis Humanidades, Lengua Castellana e Inglés, de la Universidad Incca de Colombia. Revista Científica Unincca, 2 (20), 39-52.
Rojas, D. (2021). Las medidas políticas y socioeconómicas del gobierno venezolano como causa primordial de la emigración venezolana (2015- 2019) [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. http://hdl.handle.net/10644/8542
Rojas, D. (2024). El cambio de la política de movilidad humana ecuatoriana en el contexto de la crisis migratoria venezolana (2019-2022) [Tesis de maestría, FLACSO Ecuador]. http://hdl.handle.net/10469/20751
Ruiz-Tagle, C. (2019). Selección de directivos escolares sobre la base de procesos competitivos: evidencia de una política para Chile. Calidad en la educación, (51), 85-130. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.646
Sánchez, C. (2013). Exclusiones y resistencias de niños inmigrantes en escuelas de Quito. FLACSO Sede Ecuador.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Zacarías, X., Uribe, J., y Gómez, R. (2018). Talleres reflexivos con mujeres: una estrategia participativa de investigación y diálogo en contextos comunitarios. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 24 (47), 115-134.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudia Patricia Uribe Lotero, José Daniel Merchán Naranjo, María Gabriela Matamoros Pérez, Alejandro Ojeda Garcés, Doménica Balda Herrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. | |
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes. | |
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. |
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |