The opera in Ecuador and Latin America: its problems
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.01.05Abstract
The opera, musical genre born in Europe, will be adopted and cultivated in each Latin American country but adding own, original musical and lyrical characteristics of each place. This genre raises questions such as: How did the opera come to the Ecuador and to the rest of Latin America? What are the characteristics of the national opera in Ecuador and Latin America? Who made the opera at the Ecuador? Are there theaters in the Ecuador? Is the opera a genre in extinction in Latin America or is it in its beginnings? The purpose of this article is to make a study about musicological problems that it appears in the opera for what is necessary to encourage a conscience on the operatic productions which constitute lyric patrimonies in each one of the countries that integrate Latin America and especially in the Ecuador, since there are few publications on this topic, coupled with lack of interest manifested in the study of operas with national topics, difficult and necessary task that the musicologists should resolve.
KEY WORDS: opera in Ecuador; opera in Latin American; opera and musicologyDownloads
References
Bitrán Goren, Y. (2003). Musicógrafos y musicólogos. México.
Cetrangolo, A. E. (2010). Ópera e identidad en el encuentro migratorio. El melodrama italiano e Argentina entre 1880 y 1920. Valladolid, Valladolid, España: Universidad de Valladolid.
Claro, S. (1970). La música virreinal en el nuevo mundo . Recuperado el 2015, de http://www.revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/viewFile/11242/11575
González, J. P. (2009). "Musicología y América Latina: una relación posible". Revista Argentina de Musicología Argentina. http://www.aamusicologia.com.ar/revistas/ 10/rev10.pdf
Guerrero Gutiérrez, P. (1 de mayo de 2012). Memoria musical del Ecuador: mayo 2012. Recuperado el 5 de mayo de 2015, de Músicos italianos en Ecuador: http:// soymusicaecuador.blogspot.com/2012/05/
Guerrero Gutiérrez, P. (9 de abril de 2014). Memoria musical del Ecuador. Recuperado el 16 de mayo de 2015, de http://sonymusicaecuador.blogspot.com/2014/04/sixto-maria-duran-compositor-de-la-1705.html
Kerman, J. (1991). American in the 1990s. Journal of Musicology, Vol. 9 (Nº 2).
Kramer, L. (1995). Prospects, Posmodernism and Musicology. Los Angeles: University of California.
Meneses Pallares, A. (enero de 1989). "Venerable figura de un maestro". Opus 31.
Mullo Sandoval, J. (2009). Música patrimonial del Ecuador. Quito: Fondo editorial Ministerio de Cultura.
Real, T. (6 de mayo de 2015). El teatro tiende puentes entre Europa e Iberoamérica. Obtenido de http://www.teatro-real.com/es/noticias/detalle/el-teatro-real-tiende-puentes-entre-europa-e-iberoamerica
Salgado, L. H. (6 de diciembre de 1966). Síntesis de las actividades operísticas. Cartas. Quito, Pichincha, Ecuador.
Telégrafo, E. (1 de abril de 2013). De los 61 teatros del Ecuador, 25 se encuentran en Quito. Cultura. Obtenido de http://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/cultura/7/de-los-61-teatros-del-ecuador-25-se-encuentran-en-quito
Tello Malpartida, A. (2004). "Aires nacionales en la música de América Latina como respuesta a la búsqueda de identidad". Hueso Húmero (44).
Wong Cruz, K. (2003-2004). Luis Humberto Salgado: un Quijote de la música. Coedición Banco Central del Ecuador-Casa de la Cultura Benjamín Carrión.
Yánez, N. (2005). Memorias de la lírica en Quito. Quito, Pichincha, Ecuador: Ediciones Banco Central del Ecuador.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 REVISTA DE INVESTIGACIÓN Y PEDAGOGÍA DEL ARTE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







