The spanish figure for keyboard in the work "Facultad orgánica" (1626) of Francisco Correa de Araujo
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.01.01Abstract
The purpose of this paper is the qualitative analysis brief in three stages of the work Facultad orgánica for keyboard of Francisco Correa de Araujo. Among the objectives listed and maintain the features of the figure used by the author with its original foundations; describes the model of Iberian organ for the implementation of his tientos and discursos, and is considered the possibility of execution of his work on a modern keyboard instrument. Finally, there is the exemplary incunabulum of the Facultad Orgánica existing in the library of the Monastery of La Recoleta in Arequipa (Peru).
KEY WORDS: Correa de Araujo, Francisco; Facultad Orgánica; organ, organ-history and featury; monacordio; Perú- Monastery of La Recoleta of Arequipa; clavichord, JuárezDownloads
References
ANGLÉS Higínio. (1944). La Música en la Corte de Carlos V, con la transcripción del Libro de Cifra Nueva para tecla, arpa y vihuela, de Luis Venegas de Henestrosa (Alcalá de Henares, 1557) ‐ Barcelona, 1944.
BACH, Johann Sebastian. (1987). Die Kunst der Fuge. BWV 1080. Bach-Gesellschaft Ausgabe, Band 31.2 Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1885. (Hrsg. v. Christoph Wolf. Erstausg, 1992). Francfurt, Leipzig, New York, London: Peters 1987 - Musikalisches Opfer, BWV 1079 - Alfred Dörffel (1821–1905) - Bach-Gesellschaft Ausgabe, Band 31.2 Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1926. ISBN: 0-486-27006-8.
BACH, Karl Philippe Emanuel. (1753). Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (Printed by Christian Friedrich Henning, 1753 (part one). Berlin: C. Ph. E. Bach. Printed by George Ludewig Winter, 1762 (part two)-). Berlin.
BERMUDO, Juan. (1555). Declaración de Instrumentos Musicales (Facsímil original). Osuna: Arte Tripharia, Madrid, 1982.
BRUNELLI, Antonio. (1606). Regole utilissime per i scolari che desiderano imperare a cantare. Florencia: Edición moderna: Nabu Press - 2014 -.
BUKOFZER, Manfred. (1947). Music in the Baroque Era (Reads Book, 2008). New York: W. W. Norton. Versión en español: Alianza Editorial - Madrid, 1986. ISBN: 84-206-8530-5.
CERONE, Pietro. (1613). El Melopeo y Maestro, Tratado de Música Theórica y Práctica. Libro octavo en el que se ponen las reglas para cantar glosado y de garganta (Giovanni Battista Gargano y Lucrecio Nucci, Vols. 1–22). Napoles.
CORREA DE ARAUJO, Francisco. (1626). Libro de Tientos y Discursos de música práctica intitulado Facultad Orgánica. Alcalá de Henares, España.
FERNÁNDEZ CALVO, Diana. (2014). Constantes Gráficas – La representación de la altura del sonido en el sistema notacional de Occidente (Instituto de Investigación Musicológica «Carlos Vega»). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Católica Argentina - Educa - Buenos Aires, 2011 - ISBN: 978-987-620-176-6 - Pags. 91 – 118.
FRESCOBALDI, Girolamo. (1635). Fiori Musicali di diversi compositioni, Toccate, Kyrie, Canzoni, Capricci e Recercari in partitura a quattro…, (Imprenta de Alessandro Vincenti, Venetia, 1635). Venecia.
HAKALAHTI, Lina Karita. (2008). MAESTRO FRANCISCO CORREA DE ARAUXO’S (1584–1654) FACULTAD ORGÁNICA (1626). AS A SOURCE OF PERFORMANCE PRACTICE. Helsinki, Finlandia: Helsinki University Press. Recuperado a partir de http://ethesis.siba.fi/ethesis/files/nbnfife200805301490.pdf
JACOBS, Charles. (1973). Intavolatura de Cimbalo - Antonio Valente (Nápoles, 1576). Oxford - Clarendon Press. ISBN-13: 978-0198161219 - 202, págs.
JAMBOU, Luis. (1988). Evolución del órgano español. S. XVI – XVIII (Vol. 1 y 2). Asturias - Guijón: Ethos Musica. Universidad de Oviedo.
KASTNER, Santiago Macario. (1948). Libro de Tientos y Discursos de música práctica intitulado Facultad Orgánica (Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Vol. 1 y 2). Barcelona, España: Instituto Español de Musicología.
KASTNER, Santiago Macario. (1998). Flores de Música pera o Instrumento de Tecla & Harpa - Manuel Rodrigues Coelho (Pedro Craesbeeck, Lisboa, 1620, Vol. I, 1959-II, 1961). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
KASTNER, Santiago Macario. (2000). Antonio y Hernando de Cabezón. (Baciero, Antonio, Trad.). Burgos, España: Ed. Dossoles.
LEONHARDT, Gustav M. (1952). The Art of Fugue, Bach’s last harpsichord work (Martinus Nijhoff). The Hague.
MORETTI, Corrado. (1997). L’organo italiano. Casa Musicale Eco. ISBN: 9788860530301. 608 pp.
ORTÍZ TOLEDANO, Diego. (1553). Tratado de Glosas (Valerio y Luigi Dorico). Roma.
RAMOS DE PAREJA, Bartolomé. (1482). Música Práctica. Alpuerto. Editorial Alpuerto - Traducción del latín: José Luis Moralejo - ISBN: 978-84-381-0008-0 - Bolonia, 1482 - 1990
REESE, Gustav. (1954). Music in the Renaissance. New York: W.W. Norton & Co. ISBN 0-393-09530-4.
SACHS, Curt. (1940). Historia Universal de los Instrumentos Musicales (Ed. Centurión. Buenos Aires 1947.). Dover Publications, 2006. Según edición original: The History of Musical Instruments. W. W. Norton. New York, 1940. ISBN-13: 978-0486452654.
SALINAS, Francisco. (1577). De Musica libri septem (Amaya García Pérez, Bernardo García-Bernalt Alonso, Salamanca, 2013). Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.
SANCTA MARIA, Fray Thomas de. (1565). Arte de tañer fantasía (Francisco Fernández de Córdoba). Valladolid: Concejo Superior de Investigaciones Científicas, Barcelona, 2007, 648 pp. ISBN 9788400085414.
VILLANUEVA SERRANO, Francesc. (2011). Joan Cabanilles (1644-1712): una aportación al conocimiento de algunos aspectos de su vida privada. NASSARRE: Revista Aragonesa de Musicología - Institución Fernando El Católico - Biblioteca virtual, (No 27), 161-200. ISSN: 0213-7305. http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/32/62/_ebook.pdf - (Consultado 08 – 11 – 2014).
ZARLINO, Gioseffo. (1558). Le Istitutioni Harmonicche. Yale University, 1983. Translated by Guy A. Marco and Claude V. Palisca.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 REVISTA DE INVESTIGACIÓN Y PEDAGOGÍA DEL ARTE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







