Video performance: powerly expresive art

Authors

  • Virgilio Antonio Valero Montalván Universidad Católica de Santiago de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.02.06

Abstract

The essay studies video performance as an artistic object and its potential contemporary expression. Based on the analysis of the characteristics of performance and video as a technological medium, it goes through its categorizations, its dialectical fusion, and approaches the analysis of some works by iconic artists provoking this tendency, with special attention to the proposals of Paul MacCarthy, for complete with the reasons that prove the current permanence of video performance.

Keywords: Performance; videoperformances; creative video; body in art; Paul MacCarthy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, R. (X de X de 1997). CAIA. Arte y Recepción.Buenos Aires: Centro Argention de investigadores. Recuperado el 18 de mayo de 2017, de Performance: Fotografía y video. La dialectica entre el acto y el registro.: http://www.roalonso.net/es/pdf/arte_y_tec/dialectica.pdf

Art21. (29 de noviembre de 2009). Paul Mac. Recuperado el 21 de mayo de 2017, de Paul McCarthy: "Piccadilly Circus" Art 21- Exclusive: https://www.youtube.com/watch?v=76YkbsSiZk4

Basel Art. (12 de diciembre de 2012). CONVERSATIONS-PREMIER-ARTIST TALK-PAULMCCARTHY. Recuperado el 21 de mayo de 2017, de https://www.youtube.com/watch?v=jK6hIBRKTlM

Díaz, R. (01 de octubre de 2009). El video en el cyber espacio, usos y lenguajes. Recuperado el 19 de mayo de 2017, de Comunicar, XVII, n. 33- Universidad Complutense de Madrid: http://eprints.ucm.es/9492/1/OriginalComunicar.pdf

Gómez-Peña, G. (X de julio - diciembre de 2005). Scielo. Recuperado el 18 de mayo de 2017, de Horizontes Antropológicos Vol 11 n. 24: http://www.scielo.br/pdf/ha/v11n24/a10v1124.pdf

IMAI. (20 de mayo de 2017). videoarch. Obtenido de distribution@imaionline.de: http://www.stiftung-imai.de/b_katalog/archiv?a_id=432

IMDb. (s.f.). 10/65: Selbstverstümmelung. Recuperado el 20 de mayo de 2017, de http://www.imdb.com/title/tt0157254/plotsummary?ref_=tt_ov_pl

NSW, A. G. (4 de mayo de 2011). youtube. Recuperado el 20 de mayo de 2017, de https://www.youtube.com/watch?v=-9lnbIGHzUM

Orlan. (20 de mayo de 2017). Obtenido de http://www.orlan.eu/

Orlan en Colombia. (31 de mayo de 2012). Recuperado el 20 de mayo de 2017, de Orlan en Colombia: https://www.youtube.com/watch?v=UFrNNUVBpjY

Ortuño, P. (Diciembre de 2012). Vídeo: un arte comprometido/contemporáneo. Recuperado el 17 de mayo de 2017, de Revista Creatividad y sociedad.: http://www.creatividadysociedad.com/articulos/19/Video%20un%20arte%20comprometido-contemporaneo.pdf

Pavis, P. (1998). Diccionario del Teatro. Barcelona: Paidós.

Performancelogía. (3 de junio de 2012). Performancelogía. Recuperado el 21 de mayo de 2017, de Paul McCarthy-The painter 1995: https://www.youtube.com/watch?v=-fw4gYWkXgo

Rosenbach, U. (s.f.). Recuperado el 20 de mayo de 2017, de http://www.ulrike-rosenbach.de/index_01.htm

Starflyer. (1 de septiembre de 2010). youtube. Recuperado el 20 de mayo de 2017, de https://www.youtube.com/watch?v=7UXwhIQsYXY

Valdellós, A. S. (2013). Video Performance, límites, modalidades y practicas del cuerpo en la imgen en movimiento. Contratexto, 129 - 138.

Published

2017-06-07

Issue

Section

ARTÍCULOS