Participatory artistic practices, emancipatory social relations

Authors

  • Melvis González Acosta

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.04.02

Keywords:

sociology of art, art critic, participatory art, fashionart, Silvana Amoroso

Abstract

The present text aims to follow the trajectory of some theoretical concepts established in the paradigm of «participatory turn», which assume a particular expression in the range of the fashionartist Silvana Amoroso, who thanks to his philosophical and aesthetic vision can be considered an intellectual of fashion. It is not intended to reduce the Alterotopías. Formas periféricas de vestir [sic], to the presence of some theoretical concepts pointed out in this work. On the other hand, we can, through concepts that account for the «participatory turn» as a postmodern cultural paradigm, locate the range within participatory artistic practices. Let's see then how through the four moments (Intimacy, Umbilical, Fraternal and Singular) of Silvana's proposal, the philosophical referents (the being singular plural or "we" and the singularity cualsea), sociological (participation, community and territoriality) and aesthetics (relational aesthetics) of the paradigm shift from objects to subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (1996). La comunidad que viene. (s. l.): Pre-textos.

Aguilar, G. (2010). La interacción, la interpretación y la implicación como estrategias participativas. Time Divisa de Antonio Vega Macotela [en línea]. En Arte y Políticas de Identidad, vol. 3. Recuperado de http://revistas.um.es/api/article/view/117381/0

Alonso Freyre, J. (2008, oct.-dic.). El discurso comunitario en la práctica interventiva. Islas, 50(158), 44-53.

Alonso Freyre, J., Pérez Yera, A., Rivero Pino, R., Fernández, R. y Riera Vázquez, C. M. (2004). Autodesarrollo comunitario: crítica a las mediaciones sociales recurrentes para la emancipación humana. Santa Clara: Feijóo.

Amoroso Peralta, S. M. (2018). Alterotopías: propuesta estética para la generación de formas periféricas de vestir en Cuenca-Ecuador 2015. (Tesis previa a la obtención del título de magíster en Estudios del Arte). Cuenca: Universidad de Cuenca.

Bishop, C. (2012). Artificial hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Recuperado de http://esferapublica.org/nfblog/infiernos-artificiales-arte-participativo-y-politicas-del-espectador/.

Bourriaud, N. (2002). Relational Aesthetics. París: Presses du reel.

Guil, C. (2006). Exposición: Pintura, escultura y fotografía se dan cita en la Galería Arte y Diseño para “No perder los sentidos”. Recuperado de https://www.20minutos.es/noticia/80235/0/Pintura/escultura/Arte/#xtor=AD-15&xts=467263.

Lind, M. (2007). The Collaborative Turn. En Billing, J., Lind, M. & Nilsson, L. (Eds.). Taking the Matter into Common Hands: On Contemporary Art and Collaborative Practices. Londres: Black Dog Publishing.

Milevska, S. (2006). El arte participativo: Un cambio de paradigma de los objetos a los sujetos. Publicado en Denken Pensée Thought Mysl…, Criterios, E-zine de pensamiento cultural europeo. La Habana, 2014, páginas 190-197.

Nancy, J. L. (2000). Being Singular Plural. (Traducido por Robert D. Richardson y Anne O’Byrne). Stanford: Stanford University Press.

Sack, R. D. (1986): Human Territoriality: Its theory and history. Cambridge: Cambridge University Press.

Santiago Juárez, R. (2010). El concepto de ciudadanía en el comunitarismo [en línea]. En Cuestiones constitucionales, (23), 153-174. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/cconst/n23/n23a6.pdf

Soja, E. W. (1971): The political organization of space. Washington: Association of American Geographers.

Published

2018-07-06

Issue

Section

ARTÍCULOS