The importance of choral practice and its impact on musical training in Ecuador

Authors

  • Mauricio Sani Buenaño Instituto Superior Tecnológico de Artes del Ecuador

Keywords:

choral practice, musical formation, choir

Abstract

The present work is a study about the importance of choral practice in the Middle School musical education in Ecuador. It has been found in the curriculum an academic subject, Choir, proposed by the Ministry of Education of Ecuador for local high schools, Academies and other centers of musical education; however, it is left as an optional subject and, in other cases, Choir is not practiced as part of their training. In addition, is necessary to take into account the true musical baggage that it has as subject and discipline that, in turn, contributes to the musical formation in which it has been verified that the student can develop musical skills and competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauricio Sani Buenaño, Instituto Superior Tecnológico de Artes del Ecuador

Licenciado en Ciencias de la Educación mención Pedagogía Musical en Universidad Técnica de Manabí, Magíster en Educación Superior en Universidad de Guayaquil, Maestrante Egresado en Educación Musical en Universidad de Cuenca. Labora como Coordinador Académico General en el Instituto Superior Tecnológico de Artes del Ecuador (ITAE) en la ciudad de Guayaquil.

References

Bayego, M. d. (2005). La Educación Musical en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Universitaria de Formación de Profesorado , 39 - 51.

Duran & Hernandez & Peraza & Hurtado & Lopez. (2012). Organización y Administración Coral. Barquisimeto.

Hudson, B. (2015). El aprendizaje basado en problema (ABP) como estrategia didáctica para la enseñanza del Solfeo en el Nivel Superior. El Artista, 36 - 53.

Ministerio de Educación del Ecuador. (Septiembre de 2012). Lineamientos Curriculares para el Bachillerato General Unificado. Quito, Pichincha, Ecuador.

Ministerio de Educación del Ecuador. (Octubre de 2013). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/10/lineamientos_apreciacion_musical_3BGU_151013.pdf. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/10/lineamientos_apreciacion_musical_3BGU_151013.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (Octubre de 2016). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/10/Asignatura-Optativa-Apreciacion-Musical-ECA-3BGU.pdf. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/10/Asignatura-Optativa-Apreciacion-Musical-ECA-3BGU.pdf

Ordás, M. (2013). La actividad coral como práctica de significado intersubjetiva. Boletín de SACCoM, 5 (2), 9 - 18.

Pascual. (2010). Didáctica de la Música para Primaria. Madrid: Prentice may.

Peñaherrera, D. J. (2010). http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3202. Obtenido de http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3202

Sachs, C. (1981). La Música en el Mundo Antiguo Oriente y Occidente. Florencia: Sansoni Editore.

Yánez, F. (20 de Julio de 2013). Proyecto Coral del Colegio Humbolt Caracas. Caracas, Venezuela.

Published

2019-01-07

Issue

Section

ARTÍCULOS