The importance of choral practice and its impact on musical training in Ecuador
Keywords:
choral practice, musical formation, choirAbstract
The present work is a study about the importance of choral practice in the Middle School musical education in Ecuador. It has been found in the curriculum an academic subject, Choir, proposed by the Ministry of Education of Ecuador for local high schools, Academies and other centers of musical education; however, it is left as an optional subject and, in other cases, Choir is not practiced as part of their training. In addition, is necessary to take into account the true musical baggage that it has as subject and discipline that, in turn, contributes to the musical formation in which it has been verified that the student can develop musical skills and competences.
Downloads
References
Bayego, M. d. (2005). La Educación Musical en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Universitaria de Formación de Profesorado , 39 - 51.
Duran & Hernandez & Peraza & Hurtado & Lopez. (2012). Organización y Administración Coral. Barquisimeto.
Hudson, B. (2015). El aprendizaje basado en problema (ABP) como estrategia didáctica para la enseñanza del Solfeo en el Nivel Superior. El Artista, 36 - 53.
Ministerio de Educación del Ecuador. (Septiembre de 2012). Lineamientos Curriculares para el Bachillerato General Unificado. Quito, Pichincha, Ecuador.
Ministerio de Educación del Ecuador. (Octubre de 2013). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/10/lineamientos_apreciacion_musical_3BGU_151013.pdf. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/10/lineamientos_apreciacion_musical_3BGU_151013.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. (Octubre de 2016). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/10/Asignatura-Optativa-Apreciacion-Musical-ECA-3BGU.pdf. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/10/Asignatura-Optativa-Apreciacion-Musical-ECA-3BGU.pdf
Ordás, M. (2013). La actividad coral como práctica de significado intersubjetiva. Boletín de SACCoM, 5 (2), 9 - 18.
Pascual. (2010). Didáctica de la Música para Primaria. Madrid: Prentice may.
Peñaherrera, D. J. (2010). http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3202. Obtenido de http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3202
Sachs, C. (1981). La Música en el Mundo Antiguo Oriente y Occidente. Florencia: Sansoni Editore.
Yánez, F. (20 de Julio de 2013). Proyecto Coral del Colegio Humbolt Caracas. Caracas, Venezuela.