Analysis of the interior action developed in the opera "Don Giovanni", through an approach to the overture, introduction of act I, end and the death of Don Giovanni

Authors

  • Jimena Peñaherrera Wilches Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.05.01

Keywords:

Theological, musical drama, inner action, opera

Abstract

From a musical-dramatic perspective, this article intends to show a theological approach to the work of Wolfgang Amadeus Mozart, through a musical and argumentative analysis, and from the inner action that occurs through the Don Giovanni opera. This first perspective should be considered as a reflection on Mozart´s composition, without attempting to cover the multiple analytical options that could be done about it, but rather as a speculative construction, using what there is available for the opera´s interpretation (musical elements, extra musical elements, textual elements, religious elements). This work aims to reach these elements through the analysis, the theological connection, the musical drama, and the inner action of some excerpts of the opera that will represent death.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kunze, Stefan (1990). Las óperas de Mozart. Madrid: Alianza Música.

Mozart, Wolfgang Amadeus. Verzeichnis aller meiner Weke vom Monath Febrario 1784 bis Monath November 1791. Ed, en Facsimile Otto, Erich Deutsch. New York: 1956. Carta de Mozart, dedicada a su padre enfermo el 4 de abril 1787.

Ortega, Fernando y Claire Coleman (2011). Junto a Mozart. Buenos Aires: Agape segunda edición.

Ortega, Fernando y Claire Coleman (2006). La voz oculta diálogos teológicos acerca de Mozart. Buenos Aires: Ediciones Agape.

Ortega, Fernando y Claire Coleman (2013). Mozart, el triunfo divino de la música. Buenos Aires: Ediciones Agape.

Fernando, Ortega (1991). Mozart, Tinieblas y Luz. Buenos Aires: Ediciones Paulinas.

Ortega, Fernando (2014). Notas del seminario El pensamiento dramático-musical de Mozart: de Idomeneo a La Clemenza di Tito. Una mirada global sobre las últimas siete óperas. Buenos Aires-Argentina, Agosto.

Ortega, Leonor (2006). Mozart: entre la oscura ambigüedad entre Don Giovanni y el mensaje fraternal de la Flauta Mágica. Revsita: Isla de Arriarán: Revista Cultural y Científica, no. 28.

Rosen, Charles (1986). El estilo clásico Haydn, Mozart, Beethoven. Madrid: Editorial Alianza Música.

Steiner, George (1991). “Presencias reales” (Tít. orig. “Real presences”, 1989), trad. Juan Gabriel López Guix. Barcelona: Ediciones Destino.

Mozart, Wolfgang Amadeus (1900). Don Giovanni Vocal Score, Editorial G. Schirmer - New York. Disponible en: www.imslp.org. Consultado el 15 de octubre de 2014.

Mozart, Wolfgang Amadeus (s/f). Don Giovanni. Orquesta de Europa. Director Claudio Abbado. Teatro Comunale de Ferrara. Don Giovanni Simon Keenlyside, Doña Ana Carmela Remigio, Doña Elvira Anna Caterina Antonacci, Don Octavio Bruno Lazzaretti, Zerlina Patrizia Pace, Comendador Matti Salminen y Massetto Ildebrando D´Arcangelo.

Mozart, Wolfgang Amadeus (1957). Don Giovanni. Orquesta de Salzburg. Festival Performance. Director Wilhelm Furtwängler. Don Giovanni Cesare Siepi; Leporello Otto Edelmann; Donna Anna Elisabeth Grümmer; Don Ottavio Anton Dermota; Donna Elvira Lisa della Casa; Zerlina Erna Berger; Masetto Walter Berry; Il commendatore DezsőErnster. 1957.

Published

2019-01-07

Issue

Section

ARTÍCULOS