"Bocapelo": vocal labyrinths at the service of instruments
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.05.05Keywords:
beatboxing, ecuadorian music, vocal band, vocal technique, bocapeloAbstract
The choral ensembles in Ecuador continue in a constant process of evolution to show actually a lot of possibilities beyond a traditional vocal ensemble. It has seen a development for both in technique and in its presentations, transcending the reproduction of hits within music’s national scene as well as Latin American scene towards the composition, adaptation and a permanent search for new sonorities from traditional instruments of Ecuador. This article takes the self-denominated vocal band "Bocapelo" as object of study to search deeply into the vocal technique used to simulate instruments.
Downloads
References
Alessandroni, N., & Etcheverry, E. (2015). Dirección Coral-Técnica Vocal. Un modelo integrado de trabajo. Aplicaciones del paradigma de la Pedagogía Vocal Contemporánea al ensayo coral. Revista de Investigaciones en Técnica Vocal, 1, 11-29.
Heizmann, K. (2003). Vocal Warm-ups: 200 Exercises for Choral and Solo Singers. Mainz: Schott Music GmbH & Co.
Liuzzi, M.J. & Busso, A. Y. (2014). La respiración en el canto. Revista de Investigaciones en Técnica Vocal, Año 2, n’2, pp. 40-57. La Plata: Facultad de Bellas Artes UNLP.
Manning, B. (2010). Cantando con éxito. docfoc.com. Recuperado de: http://www.docfoc.com/download/documents/cantando-con-exito-brett-manning-pdf
Morrison, M. (1994). Fundamentos de la pedagogía del canto. Barcelona: Editorial Massón.
Parussel, R. (1999). Querido maestro, querido alumno. La educación funcional del cantante. El método Rabine. Buenos Aires: Ediciones GCC.
Proctor, M. I., Narayanan, S., & Nayak, K. (2010). Para-Linguistic Mechanisms of Production in Human ‘Beatboxing’: a Real-time Magnetic Resonance Imaging Study. Intersinging Tókio.
Real Academia de la Lengua (2016, noviembre). Disponible en: http://dle.rae.es/?id=ZIkyMDs
Zúñiga, D. (2016). Recital de música nacional y popular para cuarteto vocal masculino: arreglos e interpretación en estilo pop lírico. (Tesis de Maestría). Universidad de Cuenca, Ecuador. Recuperado de: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/24417
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista de Investigación y Pedagogía del Arte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







