Theater education in primary school: reflections

Authors

Keywords:

education, theater, primary school

Abstract

The development  of theater education at the primary level is the subject of this research and responds to a need due to the insufficiencies detected in the educational process of this manifestation of art in the curricular and extracurricular pathway, musical and plastic education stands out, however, theater is little addressed in scientific woks as well as in educational practice and is important for integral formation of children. In this article, as assessment of the theoretical-methodological references of the object of study is carried out, verifying its relevance, novelty and topicality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artiles, F. (1988). Teatro y dramaturgia para niños en la Revolución. La Habana, Cuba: Editorial Letras Cubanas.

Blanco, A. et al. (2003). Filosofía de la educación. Selección de lecturas. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Brecht, B. (1983). Escritos sobre teatro. (3 tomos). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Nueva Visión.

Boal, A. (2009). Teatro del oprimido. Artes escénicas. Barcelona, España: Alba Editorial. ISBN. 978- 84- 8428- 471-0.

Cañas, J. (2009). Taller de Juegos Teatrales. Barcelona, España: Ediciones Octaedro.

Chávez, J. A. (2002). Introducción a la Pedagogía. Colombia: Bogotá Plaza Editores.

Díaz, J. y Genovese, C. (1993). Manual de teatro escolar. Santiago de Chile, Chile: Editorial Don Bosco.

Eines, J. y Mantovani, A. (2013). Didáctica de la dramatización. El niño sabe lo que su cuerpo puede crear. Barcelona, España. Editorial Gedisa, S.A. ISBN: 978-84-7432-643-7.

Fariñas, L.G. (2005). Psicología, educación y sociedad. Un estudio sobre el desarrollo humano. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Francés, F. (1976). Diccionario Cervantes. Manual de la Lengua Española: Pueblo y Educación.

García, S. (1983). Teoría y práctica del teatro. Colombia: Ediciones CEIS.

González, V., Castellanos, R., Córdova, M.D.; Rebollar, M.; Martínez, y Pérez, D. (2001). Psicología para educadores. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

López, I.C. (2015). Laboratorio Teatral: una propuesta del Campo artístico-pedagógico para la formación del profesional de la Facultad de Arte Teatral. [Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Procesos formativos de las enseñanzas del arte]. La Habana, Cuba: ISA.

Moussinac, L. (1989). El teatro desde sus orígenes hasta nuestros días. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez, E. (2016). Glosario de términos teatrales. Biblioteca de Clásicos http://litera.es

Tjerina, I. (2020). El teatro y los niños en sus dimensiones psicopedagógicas. Artículo basado en la tesis doctoral de inminente publicación en la editorial Siglo XXI. Universidad de Cantabria, http://www.sigloxxieditorew.com

Vieites, M. (2014). Educación teatral: una propuesta de sistematización. Ediciones Universidad de Salamanca. (pp. 77-101). Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/1130- 3743/article/view/teoredu.

Vigotsky, L. S. (1960). Psicología del arte. Argentina: Ediciones Paidós.

Published

2024-01-01

Issue

Section

ARTÍCULOS