Dos rosas y un jazmín: a possibility of research to create from autofictional dramaturgy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.18.03

Keywords:

autofiction, dramaturgy, dramatic writing, metatheater, narrator

Abstract

This article reflects on the research and creative writing experience of Dos rosas y un jazmín with a focus on autofictional dramaturgy proposing a path-format to write a play based on the author´s life. The project was born from the researcher´s need to respond to intimate questions about his family through dramatic writing. The methodology used was autoethnography applying the functions of autofiction and formats of dialogues and monologues to the structure of the play. The result was a dramaturgy of fragmentation, composed of twenty-six scenes, with an interdisciplinary format that led the author-narrator-character to answer his initial question: can one investigate and obtain answers with a play? This project led the author to the adventure of language, where the limits of fiction and reality were suspended.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, M. (2012). ¿Autobiografía o autoetnografía? Desacatos. Revista de Ciencias Sociales, 169-178.

Blanco, S. (2018a). Autoficción. Una ingeniería del yo. España: Punto de Vista Editores.

Blanco, S. (2018b). Autoficciones. España: Punto de Vista Editores.

Gabriele, J. P. (2009). Los dramaturgos hablan: entrevistas con autores del teatro español contemporáneo. España: EDICIONES, KRK.

Iglesias, B. O. (2019). Autoficción sobre autoficción, un diálogo ficcionalizado. En G. y. LAÍN CORONA, Teatro, (auto)biografía y autoficción (2000-2018) en homenaje al profesor José Romera Castillo (págs. 215-230). España: Visor.

Jouan-Westlund, A. (1997). Serge Doubrovsky´s auto-fiction: "de l´autobiographie considérée comme une tauromachie" / autobiography as bullfighting. The Journal of Twentieth-Century/Contemporary French Studies revue d`études français, 415-432.

Ortíz, B. (2016). los gondra. La lengua de la memoria. Primer acto. Cuadernos de investigación teatral, 240-242.

Pavice, P. (2015). Diccionario del teatro. Barcelona: Paidós.

Piñero, M. (2005). La creación teatral en José Luis Alonso de Santos. España: Fundamentos/Monografías RESAD.

Richardson, L. (2003). Writing. A method of Inquiry. En N. D. (eds.), Collecting and Interpreting Qualitative Materials. California: SAGE Publications.

Ripoll, R. (2014). L`autoficció francesa, un nou gènere literari per a la postmodernitat. Anuari TRILCAT, 66-80.

Sanchis, J. (2018). Prohibido escribir obras maestras. Barcelona: Ñaque.

Velazco, M. (2017). Con Borja Ortiz de Gondra: "La ficción me ha servido para dotar de coherencia a lo que en realidad no la tuvo nunca". Primer acto: Cuadernos de investigación teatral(353), 204-2010.

Published

2025-06-17