Real-Time Composition: A Critical Pedagogical Proposal for Music Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.19.10

Keywords:

real-time composition, music education, local rhythms, improvisation, cultural identity

Abstract

Music education in Ecuador is predominantly influenced by traditional methods rooted in European approaches, which restrict creative development and the inclusion of local rhythms. To address this issue, the main objective of this essay is to propose “real-time composition” as a pedagogical strategy that fosters active participation, innovative teaching, and an appreciation of the country’s diverse musical heritage. The methodology centered on improvisation, musical dialogue, and collective creation, implemented through a workshop with intermediate-level students at a conservatory. The results indicate increased motivation, enhanced group interaction, and a strengthened cultural identity, in addition to the emergence of new artistic proposals. In conclusion, the study highlights the urgency of reforming music education, identifying real-time composition as a transformative approach that integrates Ecuadorian traditions and stimulates creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, M. G. (2012). Historia De La Música Del Ecuador. Quito. Obtenido de https://archive.org/details/HistoriaDeLaMsicaDelEcuador2012/page/n7/mode/2up?view=theater

Alonso, C. (2021). Improvisación libre. Obtenido de https://1library.co/es/download/881064647577272323

Appel, K. (2013). Globalización e identidad cultural. Revista Mexicana de Ciencias políticas y Sociales. Obtenido de https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2003.187.42407

Deliege, I., & Wiggins, G. (2006). Multidisciplinary Research in Theory and Practice. Musical Creativity. Obtenido de https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780203088111/musical-creativity-ir%C3%A8ne-deli%C3%A8ge-geraint-wiggins

Folkestad, G. (2007). A decade of research in music education. Studies in music and music education. Obtenido de https://portal.research.lu.se/en/publications/a-decade-of-research-in-music-education

García, Y. B. (2018). LA PEDAGOGÍA DE CREACIÓN MUSICAL: AULAS Y TALLERES CREATIVOS. Tabanque, 262. doi:https://doi.org/10.24197/trp.31.2018

Gutierrez, A. d. (2020). Hacia una improvisación original a la caja orquestal. Obtenido de https://crea.ujaen.es/handle/10953.1/14124

Hayes, A. G. (2010). La composición musical como construcción: herramientas para la creación y la difusión musical en Internet. Revista Iberoamericana de Educación. doi:https://doi.org/10.35362/rie520579

Matthews, W. (2012). Improvisando La libre creación musical. Obtenido de https://www.perlego.com/es/book/1868757/improvisando-la-libre-creacin-musical-pdf

Mineduc. (2019). Currículo de os Niveles de Educación Obligatoria. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/EGB-Eelemental.pdf

Muñoz Vasco, M. M. (2012). Identidades musicales ecuatorianas: Diseño, mercadeo y difusión en Quito de una serie de productos radicales sobre musica nacional. Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/2577

Niño de Guzmán Soria, G. O., & Gonzáles Martínez, E. (2023). La música tradicional ecuatoriana como elemento fortalecedor de la identidad cultural en estudiantes de quinto año de educación básica. Cognosis. Obtenido de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/3098

Norro, M. (2006). Una exploración sobre la composición en tiempo real como intuición de la duración. Ciencias Cognitivas de la música. Obtenido de https://www.aacademica.org/alejandro.pereira.ghiena/31.pdf

Norro, M. (2008). ¿Improvisación compuesta, composición improvisada o fenomenología específica? Ciencias Cognitivas de la música. Obtenido de https://www.aacademica.org/alejandro.pereira.ghiena/31.pdf

Sandoval, J. M. (2009). Música patrimonial del Ecuador. Quito: IPANC-CAB. Obtenido de https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/133932-opac

SENESCYT. (2024). Oferta Académica UEP-ISTT. Obtenido de https://siau.senescyt.gob.ec/oferta-academica-uep-istt/

Suárez, W. L. (2017). “Canto mi barrio” Un acercamiento al territorio desde la composición musical en tiempo real. Bogotá. Obtenido de http://upnblib.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/7859?show=full

Published

2025-07-01

Issue

Section

ARTÍCULOS