The formation of community choral directors and the massive Musical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.12.02

Keywords:

singing, choral conducting, education, music education

Abstract

Art, in all its manifestations, is a fortress of extreme importance for the preparation and individual improvement of every human being. Currently, the need to disseminate the artistic and musical production of Ecuadorians among the population is palpable despite the different economic limitations that may exist. The present work intends to expose the results obtained from the diagnostic tests carried out to a group of students who are members of the choir of the Catholic University of Santiago de Guayaquil, and a proposal of intervention in order to develop the formation of these students as directors of community choirs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angel, R., Camus A. y Mansilla, J. (2008). Plan de apoyo técnico musical dirigido a los profesores de Educación General Básica, principalmente en NB1 y NB2. [Tesis de pregrado]. Universidad de Playa Ancha. Valparaíso.

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2005). Formación del profesorado en educación superior. Madrid, España: Editorial Pearson Prentice Hall.

Chaves de Tobar, M. (2016). Cantar en coro: Una maravillosa experiencia musical. Recuperado de http://www.e-evistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2006.

Fundadora, M. (2013). La educación musical masiva y especializada desde el trabajo coral como vía para la musicalización de niños y niñas. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4780/478048958003.pdf

Orraca, A. (2017). Contribución de la Schola Cantorum Coralina a los procesos formativos artísticos y a la música coral cubana de los últimos veinte años. [Tesis de Maestría]. La Habana, Cuba.

Silbermann, A. (1961). Estructura social de la música. Madrid, España: Editorial Taurus.

Sánchez Ortega, P. (1992). Algunas consideraciones acerca de la Educación Musical en Cuba. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Vigotsky Lev, S. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Barcelona, España: Editorial Crítica.

Published

2022-07-01

Issue

Section

ARTÍCULOS