Epistemologies of ecuadorian musical composition

Authors

  • JANNET ALVARADO DELGADO University of Cuenca

Abstract

This review proposes a brief reflection on the knowledge systems that have served as the basis for composing music in Ecuador since colonial times, starting with the imposition of powers of Western cultural domination, up to the insubordination of institutionalized experiences, by authors who have questioned the practices of the colonial power matrix, as Quijano calls it (2000), with the purpose of exercising an epistemological repair in the musical art and achieving their own aesthetics.

Keywords: Epistemologies, musical composition, Ecuador, history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, J (2017). Danzas y géneros musicales de salón en Cuenca. Entre lo sagrado y lo profano. Cuenca. Universidad de Cuenca, Municipio de Cuenca.
Chul Han, B (2016). Sobre el poder. Barcelona. Herder Editorial, S.L.
Godoy, M. (2016). La música en la Presidencia y Real Audiencia de Quito. Quito. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
Guamán Poma de Ayala, F. (1615). Nueva Coronica y buen gobierno. Facsímil. Recuperado de www.biblioteca.org.ar/libros/211687.pdf
Juárez, M. (2018). Villancicos, Romances y Chanzonetas. Archivo Histórico de la Diócesis de Ibarra, Ecuador. Siglos XVII y XVIII. Quito. Fundación Filarmónica Casa de la Música.
Lugones, M. (2008). “Colonialidad y género”. Tabula rasa. (9), 73-101.
Maldonado, N. (2003). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. http://www.decolonialtranslation.com/espanol/maldonado-colonialidad-del-ser.pdf
Mignolo, W. (2019). Reconstitución epistémica/estética: la aesthesis decolonial una década después. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte 14 (25). pp. 14-32. DOI: https://doi.org/10.14483/21450706.14132
Morin, E. (2005) La epistemología de la complejidad. En Con Edgar Morin, por un pensamiento complejo. Implicaciones interdisciplinarias. José Luis Solana Ruiz, coordinador. Madrid, España: Ediciones Akal. Universidad Internacional de Andalucía.
Quijano, A. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: CLACSO.
Sousa Santos, B. (2009). Una espistemología del Sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI editores.

Published

2019-10-01

How to Cite

ALVARADO DELGADO, J. (2019). Epistemologies of ecuadorian musical composition. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (7), 147–153. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2919