Artistic polysemies: How to research from them the ways of knowledge and creativity?

Authors

  • PATRICIA PAUTA ORTIZ UNAE
  • ALEXANDER MANSUTTI RODRÍGUEZ UNAE

Abstract

In this paper, we analyze the difficulties and creative opportunities of artistic discourses in intercultural environments, promoted by the polysemic nature of their signs. Valuing cultural products from a different culture, multiplies the perceptions, sensations and their combinations with which the work is read, expanding in this way both the polysemies and the creative field.

Polysemy should be considered when defining the methodology to be used in research intercultural artistic relations. The languages ​​of arts do not escape it. It is not the same to investigate the arts in societies that maintain an autonomous control of their own culture than an integrated society and in a degree of assimilation in which cultural control has been lost.

Keywords: Polysemy, art, research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (2010). Cuestiones sobre el arte a partir de una escuela de arte cuestionada. En: Gutiérrez, A. trad. El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, pp. 19-42.
Carlson, S. (2013). Aproximaciones richirianas a la fenomenología del lenguaje. Eikasia. Revista de filosofía, 363-388. Fecha de consulta: 18-02/2019. Recuperado de: http://revistadefilosofia.com/47-18.pdf
Guber, R. (2005). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: PAIDOS
Kwon, M. (2002). One Place After Another: Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology,
Mansutti Rodríguez, A. (2002). Le parcours des créatures de Wajari : Socialisation du milieu naturel, système régional et migrations chez les Piaroa du Venezuela. Tesis doctoral inédita. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales: Paris.
Mansutti Rodríguez, A. (2007). Interculturalidad, multiculturalidad, pueblos indígenas y democracia. En: Segovia, Y. y A. Mansutti (Comps). Uno y diverso, diálogos desde la diferencia. Mérida: Vicerrectorado Académico de la ULA, pp. 107-131.
Martinet, J. (1981). Fundamentos semiológicos de una poética funcional. Acta Poética 3, pp. 11-36
Pauta Ortiz, P. (2017). Fiesta del solsticio de junio: La música del Inti Raymi Corpus Christi como relación intercultural en las provincias del Azuay y Cañar (Ecuador). Tesis doctoral inédita. Pontificia Universidad Católica Argentina, Facultad de Artes: Buenos Aires.
Pauta Ortiz, P. (2013). Transculturación musical en la Fiesta del Señor de las Aguas de Girón; estudio de la apropiación y cambio del rol de la chirimía y el violín. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 27: 171-196
Ravin, Y. y C. Leacock. (2002). Polysemy: An overview. En Ravin, Y. y Leacock, C, editores. Polysemy. Theoretical and computational approaches. New York: Oxford University Press, pp. 1-29

Published

2019-10-01

How to Cite

PAUTA ORTIZ, P., & MANSUTTI RODRÍGUEZ, A. (2019). Artistic polysemies: How to research from them the ways of knowledge and creativity?. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (7), 199–203. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2929