Heterotopic resistance: A case study of GRSB Movement
Abstract
Abstract:
The GRSB Movement (Revolutionary Graphics for Bourgeois Sympathizers), active since 2009 and chaired for life by Oswaldo Terreros Herrera, overcomes parody and stands as a resistance heterotopia in a society that constantly blend limits between propaganda and activism. More than an agitator that seeks to impose the archetypes of its cause, the GRSB Movement acts as a device to activate that Multitude that, in accordance with Spinoza's treatises, acquires Power through the interlocution of singular discourses (Hardt & Negri, 2004). GRSB's works not only invade and challenge institutional and everyday spaces, but also they manage their own infrastructure subverting exhibition strategies that exoticise the popular; and seeks more opportunities for encounter individual expressions of the imaginary with the intention of building collective meaning.
Keywords: aesthetics, artistic research, Latin-American-art, resistance-art, border discourse.
Downloads
References
García Canclini, N. (2011). La sociedad sin relato-Antropología y estética de la inminencia. Buenos Aires, Argentina: Kats.
García Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados. Barcelona, España: Gedisa.
García Fanlo, L. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Foucault, Deleuze y Agamben. A Parte Rei: revista de filosofía, Núm. 74, pp. 1-8.
Hardt, M., & Negri, A. (2004). Multitud. Barcelona: Debate.
Lara, P. (1997). El Nacimiento del cartel político y su relación con las vanguardias. Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad. Nº. 6, pp. 63-72.
Lampedusa, G. (1958). El Gatopardo. Barcelona, Epaña: Noguer Ed. 1962
Mèlich, J.-C. (2014). La condición vulnerable (Una lectura de Emmanuel Levinas, Judith Butler y Adriana Cavarero). Ars Brevis, Núm. 20, pp. 313-331.
Ricoeur. P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Madrid, España: Editorial Trotta.
Ricœur, P. (2007). Historia y memoria. La escritura de la historia y la representación del pasado, en Historizar el pasado vivo en América. Dir. Anne Pérotin-Dumon. Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Suárez, C. (2018). Estéticas de la Multitud. Cuenca, Ecuador: Universidad de Cuenca.
Terreros, O. (2015). Movimiento Gráfica Revolucionaria para Simpatizantes Burgueses: La Parodia Hecha Pastiche [Tesis de licenciatura inédita]. Universidad Casa Grande: Guayaquil.
