Artistic and virtual convergences mediated by ICTs in the image society with mobile devices

Authors

  • DAVID MASCARELL-PALAU University of Valencia

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.12.01.03

Abstract

Since Phillip Can materialized the possibility of capturing images with mobile phones and transferring them over the Internet, he facilitated the opening of the instant digital image and its interaction on social networks. Learning in Mobility or Mobile Learning, from the educational level, has taken advantage of this circumstance and the potential of the instant image in arts education. The MovilizARTE project and exhibition, which we will address here, is an example. Likewise, the reflection of other international artists around the Smartphone as a means or element of social culture, approached from art. On the other hand, we present the virtues of Museari, museum of the imaginary, a museum model exclusively online, which avoids the physical materialization of art and reinforces its dissemination through the network. Finally, we approach properly digital art, a new discipline, “Crypto art”, which relies on blockhain technology in NFT format (Non-Fungible Token or non-fungible token).

Keywords: Artistic convergences, hybrid art, ICTs, image society, mobile devices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acaso, M. (2009). El lenguaje visual. Paidós

Alonso, L. (2018). Nuestra obsesión por el teléfono, en estas inquietantes esculturas. Cultura Inquieta. https://culturainquieta.com/es/arte/escultura/item/14867-nuestra-obsesion-por-el-telefono-en-estas-inquietantes-esculturas.html

Aumont, J. (1992): La imagen. Paidós

Barthes, R. (1967). The Death of the Author. Aspen Magazine, (5-6).

Brazuelo, F. y Gallego, D. (2011). Mobile Learning. Los dispositivos móviles como recurso educativo. Mad (Eduforma).

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. ITACA.

Castells, M., Fernández-Ardèvol, M., Linchuan, J., Sey, A. (2006). Comunicación móvil y sociedad: una perspectiva global. Ariel y Fundación Telefónica.

Castiñeyra, P. (2014). Arte y expresión en el pensamiento de E. H. Gombrich. Panta Rei. Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, (8), 59-70.

Cuesta, S., Fernández, P., Muñoz, S. (2021). NFT y arte digital: nuevas posibilidades para el consumo, la difusión y preservación de obras de arte contemporáneo. Artnodes, (28). http://doi.org/10.7238/a.v0i28.386317

Fabelo, F. (2012). [Vídeo] Escultura de Pegaso hecho de Smartphones de Huawei. Nexpit. https://www.nextpit.es/huawei-pegaso

García, M. (2020). Reflexiones estéticas de resistencia al tecnopoder. Arte contemporáneo y disidencia tecnológica. Tsantsa, Revista de investigaciones artísticas (9), 261-273. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/3420/2460

Geiger, A. (2015). Antoine Geiger. https://antoinegeiger.com/SUR-FAKE

Hernández, F. (1999). La importancia de aprender a interpretar la Cultura Visual. Octaedro.

Hernández, F. (2002). El área de “Didáctica de la Expresión plástica”: entre la búsqueda de reconocimiento, la diversidad de intereses, y la necesidad de afrontar nuevos desafíos. Revista de educación, (328), 111-136. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:8285cb4a-c424-4a73-968c-0dc9eb7cbc39/re3280710861-pdf.pdf

Huerta, R. (2012). Romà de la Calle: l’impuls estètic en art i educació. UPV.

Huerta, R. (2016). Formación de docentes y defensa de los derechos humanos mediante actividades educativas en museari.com. Congreso In-Red 2016 UPV, 7 y 8 de julio. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2016.2016.4328

Huerta, R. (2020). Formación del profesorado de Primaria defendiendo la diversidad y la inclusión. Memoria de un caso de experiencia docente a través de Museari. Revista GEARTE, Porto Alegre, 7(1), 23-49. http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.95295

Huerta, R. (2021). La imagen como experiencia. McGraw Hill

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2010). La cultura-mundo: Respuesta a una sociedad desorientada. Anagrama.

MacNeil, H. y Mak, B. (2007). Construcciones de autenticidad. Library Trends, 56 (1), 26-52. https://doi.org/10.1353/lib.2007.0054

Marcellán-Baraze, I., Calvelhe, L., Agirre, I., y Arriaga, A. (2013). Estudio sobre jóvenes productores de cultura visual: evidencias de la brecha entre la escuela y la juventud. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3), 525-535. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n3.40752

Mascarell, D. (2020). Mobile Learning en las Artes Visuales. Un acercamiento a las experiencias educativas artística con smartphones en los últimos años. ArtsEduca (27),152-165. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.12

McLuhan, M., y Fiore, Q. (1987): El medio es el mensaje. Paidós Ibérica.

Opensea (25 de julio de 2021). opensea.io. https://opensea.io/

Reas, C. (2019). Collecting in the age of digital reproduction». Artnome. https://www.artnome.com/ news/2019/9/9/collecting-in-the-age-of-digital-reproduction

Rosepac (2021). Mercado en los que comprar y vender arte como Tokens No Fungibles o NFT. Ciberninjas. https://ciberninjas.com/mercados-donde-se-compra-venden-nft/

Serantes (2014). Tecnología y productividad en movilidad. Mobile Lovers by Banksy. La Voz de Galicia. https://blogs.lavozdegalicia.es/serantes/mobile-lovers-by-banksy/

Siemens, G. (2004). Conectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Elearnspace, everything elearning. http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm

Tortosa, R. (2011): La Mirada No Retiniana. Huellas electrónicas desde el registro horizontal y su visualización mediante la impresión. Sendemà.

Published

2021-12-27

How to Cite

MASCARELL-PALAU , D. . (2021). Artistic and virtual convergences mediated by ICTs in the image society with mobile devices. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (12), 21–34. https://doi.org/10.18537/tria.12.01.03

Issue

Section

Artículos