Exploration of the function in the construction of the composition in space

Authors

  • LAURA TATIANA ROJAS VALDIVIESO Independent researcher

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.13.01.11

Abstract

This is a process on the dynamics developed among with architecture students, during their first approach in the articulation od the space, form and function of project proposals, during the complex circumstances of quarantine by Covid-19. For which, it was proposed the development of two project in an imaginative and in a real context; the first case was taking the letters of names to be geometrised, mixed and organised with compositional elements, and the second case, looking for the design identity of each student. Thus, the creativity is approached from Project proposals to sketches, mock-up and presentations. Where self-assessment and critical thinking always went following the creativity and giving the option to vote among them for the best project with 43% in the first presentation and achieving the consecutive progress format by 79% of the students.

Keywords: Architecture, identity, project, creativity and connectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba, M. (2017). Arquitectura y creatividad. Reflexiones acerca del proceso creativo del proyecto arquitectónico. Arquiteturarevista, 12 (2), p. 125-139.

Alva de la Selva, A. R. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(223), 265-285. [fecha de consulta: 16 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185191815721380)

Ching, F. (2015). Arquitectura: forma, espacio y orden. Editorial GG.

Finn, E., y Wylie, R. (2021). Collaborative imagination: A methodological approach, Futures, 132, [fecha de consulta: 19 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016328721000975

Gushchin, A. y Divakova, M. (2017). ICT into the architectural. How to strike a balance? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 1323 – 1328. [fecha de consulta: 16 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042817302173

Knoll, W. y Hechinger, M. (1995). Maquetas de arquitectura. Ediciones G. Gill, S.A.

Neufert, E. (2007). Arte de proyectar en arquitectura. Editorial Gili.

Ortega Barba, C. F. (2015). Internet en Educación Superior. Revista de la Educación Superior. 44, (175), 177-182. [fecha de consulta: 16 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276015000977

Panero, J. y Zelnik, M. (1983). Las dimensiones humanas en los espacios interiores. Editorial Gustavo Gili,S.A., Barcelona.

Prieto, G., Arias-Barahona, R., Núñez, A-M., Có, P., Velasco, A d., Anido, M. (2008). ¿Mejora la visualización espacial con el aprendizaje del dibujo técnico? revista mexicana de psicología, 25(1), 175-182. [fecha de consulta: 19 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016300014.

Rapoport, A. (2003). Cultura, Arquitectura y diseño. Universidad Politécnica de Catalunya.

Sifuentes Solís, M. A., y Landa López, A. T. (2014). La e-a de la “Historia de la arquitectura” en las ies de la era digital: hacia una nueva e-topía. Revista Iberoamericana de Educación Superior. 5(13), 117-141. [fecha de consulta: 16 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007287214719572

Teymur, N. (2011). Aprender de la educación en arquitectura. Dearq, (9),8-17. [en línea]. [fecha de consulta: 29 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=341630318003

Torres, A., Serra, J., Llopis, J., García, Á., Cabodevilla, N. (2015). The Need and Experience of Drawing with Ingeniuty. An Analysis of the Graphic Practice in Architectural Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 2505. [fecha de consulta: 16 de noviembre de 2021]. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815028931)

Yalçın, M., A., y Ulusoy, M. (2015). Personal and Professional Attitudes of Architecture Students.Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 1820-1828. [fecha de consulta: 27 de noviembre de 2021]. Recuperado de: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815008952

Published

2022-12-11

How to Cite

ROJAS VALDIVIESO, L. T. . (2022). Exploration of the function in the construction of the composition in space. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (13), 145–157. https://doi.org/10.18537/tria.13.01.11