On the Complexity of the New Media Representation in the Architectural Creative Process and the Production of Images in Digital Arts
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.13.01.22Abstract
There has been a close relationship between art and architecture since ancient times; living in shelters, rock art and the geometrization of space trough paths show that technique and abstraction come from the observation of nature, based on organization and qualification of space. Images in the current context of digital arts backed by new media representation and digital modeling tools, require an adaptation of attention from perception to observation, given the speed in the proliferation and complexity of the concepts that support the proposals, the existence of an indeterminate dimension in the gestation process of images and their performativity, the production of meta-algorithms and artificial intelligence lead to the emergence of new creative processes and ways of inhabiting virtual realities, this implies the demand for new project criteria by artists and architects.
Keywords: Creative process, New media, Digital art, Images, Perception.
Downloads
References
Aicher, O. (2001). Analógico y Digital. Barcelona: GG.
Alexander, C. (1981). El modo intemporal de construir. Barcelona: GG.
Arnheim, R. (1997). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Forma.
Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Argentina: F.C.E.
Bohm, D. (1976). Algunas observaciones sobre la noción de orden. En: Waddington, C.H. Hacia una Biología Teórica. Madrid: Alianza Editorial, pp. 223-224.
Cañete, O y López, F. (2014). El domo generativo. Modelación morfológica y diseño paramétrico. Base del estudio de ensambles modulares en la fabricación de prototipos para Sistemas Cad-Cam. Revista Módulo Arquitectura, Vol (14), pp. 105-132.
Corbusier, L. (1953). El Modulor. Argentina: Poseidón.
Honisch, D. (1979). Arte multiplicado en Alemania. Stutgart: Dr. Cant´zsche Druckerei.
López, F. (2013). Huella Arquitectónica, Aproximaciones a la morfología natural, patrones generativos y auto-organizados y sus influencias en la toma de decisión proyectual, de orden y organización arquitectónica. [Tesis de licenciatura inédita]. Universidad de Valparaíso: Chile.
López, F. (2019). Refugio del sol: Análisis de Procedimientos y alcances Finales de la propuesta. En: Neves, C. y Salcedo, Z. (eds.). 19 Seminario Iberoamericano de Arquitectura y Construcción con Tierra, El Salvador, pp. 656-667.
Mandelbrot, B. (1987). Los objetos Fractales. Barcelona: Tusquets.
Moraga, J.L., Cañete, O., López, F.M. (2013). Modelos Locales de Densificación según Gradientes Territoriales de Habitabilidad en Conurbación Interior, Valparaíso-Viña, Rodelillo Alto. Revista de Arquitectura Universidad Católica de Colombia, Vol (15), pp. 22-32.
Pallasma, J. (2014). Los ojos de la Piel. Barcelona: GG.
Prusinkiewicz, P. y Lindenmayer, A (1990). The Algorithmic Beauty of Plants. New York: Springer-Verlag.
Ranciere, J. (2021). El trabajo de las Imágenes. Madrid:Casus-Belli
Schumacher, P. (2011). The Autopoiesis of Architecture. U.K.: Wiley.
Soto, A. (2020). La performatividad de las Imágenes. Madrid: Metales Pesados.
Thom, R. (1997). Estabilidad estructural y Morfogenesis. Barcelona: Gedisa.
Tribe, M. y Jana. R. (2006). Arte y nuevas Tecnologías. Barcelona: Taschen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
