Dramatic analysis and emotions

Authors

  • PAMELA SOLEDAD JIMÉNEZ DRAGUICEVIC Autonomous University of Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.13.01.25

Abstract

What has happened in the theatrical stage environment in recent years? During the pandemic, the possibility of being in contact with the public was lost, so the groups that could were remade through technology. They entered homes thanks to different platforms that made the theater-spectator encounter intimate. As a consequence, and, thanks to technological resources, more and more, face-to-face assemblies are presented, but based on hybrid products. For this reason and more than ever, it is necessary for the scenic artist to know how to channel the analytical references of the character in which he is working, through his actions, train of thought, body-vocal management and specific emotional stimuli. Because the most important thing in a stage production is the honest, organic encounter between the actor and the character, without forgetting that self-expression, essential for the performer, is a psychophysical and emotional process that leads to a result.

Keywords: Dramatic analysis, scenic artist, emotions, bioenergetic, MATEA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, A, (2012). Bioenergética y Gestalt. Una visión integradora [en línea]. Aliat Universidades. Materia Psicología. [Fecha de consulta: 25 de marzo de 2022]. Recuperado de: https://www.studocu.com/es-mx/document/aliat-universidades/psicologia/bioenergetica-texto-de-amalia-castro-bioenergetica-y-gestalt/1088334

Grumann Sölter, A. (julio, 2016). Psico-análisis y análisis escénico. Freud, la psicología y la Vanguardia artística alrededor del 1900 [en línea]. Estudios Avanzados, núm. 25 pp. 68-91. [Fecha de consulta: 5 de abril de 2022]. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/4355/435546330004/html/

Jiménez D. P. (2022). Guía didáctica: Construcción de personajes a través de las estructuras de carácter de la Bioenergética. México: Coedición Eólica Grupo Editorial y Universidad Autónoma de Querétaro.

Jiménez D. P. (2021). Guía Didáctica para la construcción de una puesta en escena. Contribuciones desde Coatepec, núm. 35, julio-diciembre 2021. Universidad Autónoma del Edo. de México. [Fecha de consulta: 18 de abril de 2021]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/281/28167899008/

Lowen, A. (1993). Bioenergética. México: Diana.

Lowen, A. (1985). El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Herder.

Muñoz P. M. (2013). Emociones, sentimientos y necesidades. Una aproximación humanista. México: Castellanos de Impresión, SA. de CV.

Nicas, A. (2013). Psicoterapia corporal desde el enfoque de bioenergética. Irradia Terapia México. [Fecha de consulta: 28 de noviembre de 2019]. Recuperado de: http://psicologos.mx/psicoterapia-corporal-bioenergetica.php

Ramírez, J. A. (s/f). Psique y soma. Terapia Bioenergética. España: Desclée De Brouwer, 1era edición.

Reich, W. (1957). Análisis del carácter. Buenos Aires: Paidós.

Schiffman H.R. (2004). Sensación y Percepción. Un enfoque integrador. México: Manual Moderno.

Published

2022-12-11

How to Cite

JIMÉNEZ DRAGUICEVIC, P. S. . (2022). Dramatic analysis and emotions. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (13), 333–344. https://doi.org/10.18537/tria.13.01.25