Inclusion in postmodernity. Dance: a success story

Authors

  • ANA CRISTINA MEDELLÍN GÓMEZ Autonomous University of Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.13.01.28

Abstract

To promote understanding of the diversity of the world and social awareness is one of the tasks of any artistic discipline, to create spaces for critical reflection, is the task that the dance company Grosso Modo has set out to accomplish, which has worked for more than a decade to raise awareness in relation to ecology, care for the environment and the promotion of reading. In the year 2022, it integrated two women with intellectual disabilities among its dancers, who are included in the group's projects without being presented in a particular way; this raises awareness of how each person has a value on stage.

Keywords: Inclusion, art, awareness, dance, thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Algarra, J. 2017. «Pablo Pineda: “Las familias tienen que educar, no sobreproteger”». Universidad Pontificia Comillas. Recuperado 18 de septiembre de 2022 (https://www.comillas.edu/es/becas-master-universitario-finanzas/667-main-menu/entrevista/13434-pablo-pineda-las-familias-tienen-que-educar-no-sobreproteger).

Asociacion Medica Mundial. 2017. «WMA - The World Medical Association-Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos». Recuperado 20 de septiembre de 2022 (https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/).

Bariffi, F. J., Aiello, A. L., Campoy Cervera, I., Asís Roig, R. d., & Palacios Rizzo, A. (2007). La Accesibilidad Universal en el Derecho, Cuadernos Bartolomé de las Casas, nº 42,. Madrid: Dykinson.

Branden, N. (2009). El respeto hacia uno mismo. D.F, México: Planeta.

https://plus.google.com/+UNESCO. 2020. «Promoción de Los Derechos, La Inclusión y La No Discriminación». UNESCO. Recuperado 20 de septiembre de 2022 (https://es.unesco.org/themes/promocion-derechos-inclusion).

Merleau Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Buenos Aires, Francia: Planeta.

Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: Cinea.

Palacios, A, y Bariffi, F. 2013. La discapacidad como una cuestión de derechos humanos. Una aproximación a la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Ediciones Cinca.

Sandoval, M y Sandoval, A. 2017. «El derecho a la inclusión e igualdad dentro del salón de clase». Hechos y Derechos.

UNESCO. (2007). Informe Regional de revisión y evaluación del progreso de America Latina y el Caribe hacia la educación para todos en el marco del proyecto regional de educación. Santiago: EPT/PRELAC.

Published

2022-12-11

How to Cite

MEDELLÍN GÓMEZ, A. C. . (2022). Inclusion in postmodernity. Dance: a success story. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (13), 371–381. https://doi.org/10.18537/tria.13.01.28