The Ecuadorian Yaravi and Rondador. From Ancestry to Contemporary Music

Authors

  • JANNET ALVARADO DELGADO University of Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.14.01.07

Abstract

The yaraví as an Ecuadorian musical genre and the rondador as an instrument of archaeological origin from the same country, tell little-known archaeomusicological, pre-Hispanic, colonial and contemporary stories that mark identities, multi-border territories and ancient cultures. The richness of the yaraví comes from a development of indigenous and mestizo texts, melodies and rhythms, which have reflected festive, ritual, loving and mourning activities, until it became characterized in the 20th century as one of the traditional Ecuadorian genres of contrasting social spaces. The rondador, pan flute of the territory, for its part, presents traces of its existence from pre-Hispanic cultures such as Chorrera (1300-550 a.C.) and Jama Coaque (350 a.C. 1530 d.C.), up to the 21st century, with a development of physical and sound characteristics peculiar to the region. Both elements, yaraví and rondador, met to generate traditional music, as well as contemporary ones in which artistic and sound treatment techniques are unusual.

KEYWORDS: Yaraví, Rondador, Ecuador, Arqueo-ethnomusicology, Contemporary Music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, J. (2017). Danzas y géneros musicales de salón en Cuenca 1870-1930. Entre lo sagrado y lo profano. Cuenca: Universidad de Cuenca, Municipio de Cuenca. Ecuador. También en https://jannetalvaradodelgado.com/ [Consulta: 15 de marzo de 2023].

Coba, C. (1992). Instrumentos musicales populares registrados en el Ecuador. Quito: Banco Central de Ecuador, Instituto otavaleño de Antropología. Colección Pendoneros.

D’Harcourt, R. y M. (1990). La música de los Incas y sus supervivencias. Lima: Ed. Occidental Petroleum Corporation of Peru.

Garcilaso de la Vega, Inca. (s.f.) Comentarios reales de los incas. Pdf.

García y Silva (1935). Hogar y escuela. Libro de lectura para el grado III de la escuela primaria. Quito. Tipografía y encuadernación Salesianas.

Guerrero, J. A. (1984). La música ecuatoriana desde su origen hasta 1875. Quito: Banco Central del Ecuador.

Guerrero, J. A. recop. (1883). Yaravíes quiteños. En Congreso Internacional de americanistas. Actas de la cuarta reunión. Madrid 1881. Madrid. Imprenta Fortanet. (Recop. Guerrero Pablo)

Guamán Poma de Ayala, F. (2006). Nueva crónica y buen gobierno. Facsimil. Pdf. www.biblioteca.org.ar/libros/211687.pdf [Consulta: 12 de febrero de 2020].

Los Folkloristas. (2015). Detrás de una Piedra (Yaraví). Canal de YouTube [Fecha de consulta: 5 de mayo de 2023]. Recuperado de: https://acortar.link/GK5RIf

Museo Antropológico y de Arte Contemporáneo <https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/cultura/10/fondo-arqueologico-sonidos-ancestrales-costa-ecuador> Acceso el 29 de julio de 2019.

Pérez De Arce, J. (2015). Flautas arqueológicas de Ecuador. Revista Resonancias, 17. (En línea). Disponible en <https://resonancias.uc.cl/n-37/flautas-arqueologicas-del-ecuador/>.

Shamán y Rondador. (2023). II Congreso Internacional de Etno y Arqueomusicología en ciudad de México, Museo de Antropología. https://www.youtube.com/watch?v=r0y5NGjnfD8&t=5888s.

Yaraví Momentos de Tristutra Carlos Amable Ortz. Requinto, Wilson Pérez. https://www.youtube.com/watch?v=GJ-EmI9x3ck

Yaraví Serenata. Sixto María Durán. Piano, Marcelo Ortiz https://www.youtube.com/watch?v=p_S6mM3TQ_o

https://www.cayambismusicpress.com/jannet-alvarado-delgado-s/1852.htm [Consulta: 3 de enero de 2020]

https://jannetalvaradodelgado.com/ [Consulta: 15 de marzo de 2023].

Published

2023-12-21

How to Cite

ALVARADO DELGADO, J. . (2023). The Ecuadorian Yaravi and Rondador. From Ancestry to Contemporary Music. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (14), 91–103. https://doi.org/10.18537/tria.14.01.07

Issue

Section

Artículos