Considerations for a monstrous aesthetic in Julia Ducournau's body horror: an analysis of otherness and subversion

Authors

  • MÓNICA SÁNCHEZ TIERRASECA University of Castilla-La Mancha

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.14.01.08

Abstract

This analysis is focused on the cinematic work of French director and screenwriter Julia Ducournau and her representation of otherness and subversion through monstrousness. By employing a qualitative methodology, it highlights the features presented by the characters in her films, such as the emphasis on the representation of the monstrous as a metaphor, personified in misfits who seek to fit into society –in several ways–, despite their differences. Furthermore, there is an effort to use graphic and grotesque images of the human body to show body horror and the intention to establish a connection with otherness in order to defy conventional aesthetic ideals. All of this, added to the mixture of horror, drama and fiction elements that she combines in her work, makes Ducournau's films a distinctive experience, as well as an invitation to reflect on the existence of a monstrous aesthetic.

KEYWORDS: cinema, otherness, subversión, monstrousness, body horror.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, P. (2012). Por la democratización del cine: una perspectiva histórica sobre el cine digital. ICONO, 14 (1), pp. 120-134.

Buss, M. (2022, enero). Cortometraje Junior de Julia Ducournau, la pubertad es dolorosa [en línea]. [Fecha de consulta: 16 de julio de 2023]. Recuperado de: https://cinemasaturno.com/cinefilos/corto/cortometraje-junior-julia-ducournau/

Caldera, P. (2021). El fracaso de lo bello. Ensayos de antiestética. Valencia: La Caja Books.

Calleja, S. (2005). Desdichados monstruos. La imagen deformante y grotesca de “el otro”. Madrid: Ediciones de la Torre.

Cataldo, A. (2021). Return to the Radical: Redefining Queer Representation in Julia Ducournau’s Raw (2016) [Tesis doctoral inédita]. University of New South Wales: Australia.

Courtine, J. J., Corbin, A. & Vigarello, G. (2006). Historia del cuerpo 3: Las mutaciones de la mirada. El siglo XX. Madrid: Taurus.

Ducournau, J. (2011). Junior [cortometraje]. Francia: Kazak Productions.

Ducournau, J. (2016). Raw (Grave) [largometraje]. Francia-Bélgica: Petit Film, Rouge International, Frakas Productions

Ducournau, J. (2021). Titane [largometraje]. Francia-Bélgica: Kazak Productions.

Eco, U. (2007). Historia de la fealdad. Barcelona: Lumen.

Foucault, M. (2007 [1999]). Los anormales. Curso del Collège de France (1974-1975). Traducción de Horacio Pons. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Freud, S. (2016 [1923]). El Yo y el Ello. Traducción de Luis López Ballesteros. FV Éditions.

García Cortés, J. M. (2003). Orden y caos. Un estudio cultural sobre lo monstruoso en el arte. Barcelona: Anagrama.

Garret, J. (2022). Growing pains: body horror and self-acceptance in the films of Julia Ducournau [Tesis de Máster inédita]. Ball State University: Indiana.

Gomariz, T. (2022). “Un animal que ha probado la carne humana no es seguro”: cuerpo, antropofagia y devenir-animal en Grave de Julia Ducournau. Etcétera, 11, pp. 1-29.

González Flores, J. R. (2018). Configuración semiótica del cuerpo terrorífico en el cine de horror. Sincronía, 74, pp. 484-519.

Hangartner, S. (2021). Filmkritik: Titane (Julia Ducournau). Filmbulletin: Zeitschrift für Film und Kino, 5, pp. 72-73.

Iglesias, E. (2021). Dejemos que entren los monstruos. Caimán. Cuadernos de cine, 108 (159), pp. 6-10.

Kristeva, J. (1982). Powers of Horror: An Essay on Abjection. Columbia University Press: Nueva York.

Mullor, M. (2021, noviembre). Quién es Julia Ducournau, la directora de 'Titane', la película más sorprendente del año [en línea]. [Fecha de consulta: 03 de julio de 2023]. Recuperado de: https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a37057393/julia-ducournau-quien-es-peliculas-titane-cannes/

Quintana, A. (2021). ‘Titane’ (Julia Ducournau). Del cine de género a la identidad transgénero. Caimán. Cuadernos de cine, 108 (159), pp. 12-16.

Radiotelevisión Española (2021, junio). Entrevista con la cineasta francesa Julia Ducournau: Julia Ducournau, profeta de un cine nuevo con 'Titane': "Mi miedo es entrar en una era cada vez más dogmática" [en línea]. [Fecha de consulta: 16 de junio de 2023]. Recuperado de: https://www.rtve.es/noticias/20211006/entrevista-julia-ducournau-titane-palma-oro-cannes/2182281.shtml

Román, A. (2004). Ensayos de la mirada. El hombre y su proyección en el cine contemporáneo. Burgos: Estudio Euroláser.

Skal, D. J. (1993). The Monster Show: A Cultural History of Horror. Nueva York: W. W. Norton & Company.

Trías, E. (1985). Los límites del mundo. Barcelona: Ariel.

Vicente, A. (2021). Julia Ducournau: “Cuando haces las películas que hago yo, te llaman monstruo” [en línea]. [Fecha de consulta: 30 de julio de 2023]. Recuperado de: https://elpais.com/eps/2021-09-11/julia-ducournau-cuando-haces-las-peliculas-que-hago-yo-te-llaman-monstruo.html?event_log=go

Yáñez, J. (2021). Entrevista Julia Ducournau. Caimán. Cuadernos de cine, 108 (159), pp. 13-16.

Published

2023-12-21

How to Cite

SÁNCHEZ TIERRASECA, M. . (2023). Considerations for a monstrous aesthetic in Julia Ducournau’s body horror: an analysis of otherness and subversion. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (14), 105–119. https://doi.org/10.18537/tria.14.01.08

Issue

Section

Artículos