De Sal and Arena on stage as an analysis of the role of being a woman

Authors

  • PAMELA SOLEDAD JIMÉNEZ DRAGUICEVIC Autonomous University of Querétaro
  • ITZEL SÁNCHEZ VARGAS Autonomous University of Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.14.01.09

Abstract

Malintzin was a Nahua woman interpreter and adviser to Hernán Cortés, around her, throughout the centuries, different analyzes and conjectures have been established, about whether she was a wise adviser or a traitor. What does this significantly symbolic woman represent for the female collective unconscious in Mexico? A literate and polyglot woman who could not achieve a higher hierarchy than that of being a companion. The Látex-UAQ Theater Laboratory carried out a staging entitled "De Sal y Arena" based on the conquest, which sought to reflect both the Spanish vision (those of Sal), and the vision of the original peoples (those of Arena), motivating a reflection on the richness of the miscegenation of which we are heirs. Malintzin also stood out as a protagonist who, due to his command of languages and his ability to understand both cultures, allowed him to act as an intermediary between those from Sal and those from Arena.

KEYWORDS: Malintzin, stereotypes, woman, gender, scene.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorós, C. (2001). Feminismo: igualdad y diferencia. México: UNAM. Programa Universitario de Estudios de Género.

ONU. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. [Fecha de consulta: 09 de mayo de 2023]. Recuperado de: https://www.cndh.org.mx/sites/all/doc/Programas/Discapacidad/Declaracion_U_DH.pdf

Fuentes, C. (2005). Todos los gatos son pardos. México: Siglo XXI editores.

González, Díaz, M. (3 septiembre 2021). El malinchismo es una enfermedad social de los mexicanos ligada a un complejo de inferioridad hacia lo extranjero. HayFestivalQuerétaro@BBCMundo [Fecha de consulta: 24 de febrero de 2023]. Recuperado de: https://www.bbc.com/mundo/noticias-58095298#:~:text=El%20malinchismo%20es%20la%20tendencia,desde%20que%20M%C3%A9xico%20es%20M%C3%A9xico.

Gutiérrez Chong, N. (2019). Mujeres y el origen común de la nación en México. Cultura y representaciones sociales, 13(26), 40-61. [Fecha de consulta: 19 de mayo de 2023]. Recuperado de: https://doi.org/10.28965/2019-26-03

Gutiérrez, G. (2008-04-01). De la violencia sexista a la violencia radical. Revista Debate feminista. Año 19, Vol. 37 (abril 2008), pp. 34-38 (cuerpos sufrientes). [Fecha de consulta: 03 de abril de 2023]. Recuperado de: https://debatefeminista.cieg.unam.mx/df_ojs/index.php/debate_feminista/article/view/1352/1193

Hardy, E., & Jiménez, A. L. (2001). Masculinidad y género. Revista cubana de salud pública, 27(2), 77-88. fecha de consulta: 26 de agosto de 2022]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/214/21427201.pdf

Heilman, B., Barker, G. y Harrison, A. (2017). La caja de la masculinidad: un estudio sobre lo que significa ser hombre joven en Estados Unidos, el Reino Unido y México. Washington DC y Londres: Promundo-US y Unilever.

Lagarde, M. (11 de junio 2009). La política feminista de la sororidad. Mujeres en Red el Periódico Feminista. [Fecha de consulta: 24 de agosto de 2022]. Recuperado de: https://www.mujeresenred.net/spip.php?article1771

Lamas, M. (1996). La Perspectiva de Género. Revista de Educación y Cultura de la sección 47 del SNTE. No. 8. Enero- marzo 1996. [Fecha de consulta: 08 de marzo de 2023]. Recuperado de:

https://www.ses.unam.mx/curso2007/pdf/genero_perspectiva.pdf

Lamas, M. (2000). Diferencias de sexo, género y diferencia sexual. Cuicuilco, vol. 7, núm. 18, enero-abril, 2000, p. 0. Escuela Nacional de Antropología e Historia Distrito Federal, México. [Fecha de consulta: 05 de abril de 2023]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/351/35101807.pdf

Lamas, M. (2002). Cuerpo: Diferencia sexual y género. España: Taurus

López, R. (Ago 28, 2020). ¿Quién era Jerónimo de Aguilar? Gaceta UNAM. [Fecha de consulta: 06 de abril de 2023]. Recuperado de: https://www.gaceta.unam.mx/quien-era-jeronimo-de-aguilar/

Menjívar Ochoa, M. (2015-09-08). Masculinidad y poder. Revista Espiga (vol 2, Núm. 4, 2001). [Fecha de consulta: 13 de septiembre de 2022]. Recuperado de: https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga/issue/view/100

Orozco G.P. (2021). De la Malinche histórica a la mujer mexicana actual en Malinche/Malinches, de Juliana Faesler. [Tesina de Máster en Estudios literarios]. Universidad de Alicante: España.

Salgado, J. (2013). Manual de formación en género y derechos humanos. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Quito: Corporación Editora Nacional.

Serret, E., Falcón, M. T., Domínguez, M. B., & Martínez, A. C. (2008) . Qué es y para qué es la perspectiva de género. Libro de texto para la asignatura: perspectiva de género en educación superior. Instituto de la mujer Oaxaqueña. pp. 118-129. [Fecha de consulta: 01 de mayo de 2023]. Recuperado de: http://uaqedvirtual.uaq.mx/campusvirtual/virtualuaq/pluginfile.php/195075/mod_resource/content/2/que%20es%20y%20para%20que%20es%20la%20PEG.pdf

SUVI, T. (20.10.2017). La Malinche y su importancia en la conciencia nacional mexicana y chicana. University of Helsinki. [Fecha de consulta: 26 de enero de 2023]. Recuperado de:

https://blogs.helsinki.fi/temashispanicos/?p=98#:~:text=Al%20principio%20la%20Malinche%20tradujo,m%C3%A1s%20importante%20de%20Hern%C3%A1n%20Cort%C3%A9s

Published

2023-12-21

How to Cite

JIMÉNEZ DRAGUICEVIC, P. S. ., & SÁNCHEZ VARGAS, I. . (2023). De Sal and Arena on stage as an analysis of the role of being a woman. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (14), 121–132. https://doi.org/10.18537/tria.14.01.09

Issue

Section

Artículos