Symbols of resistance: Sustainability, employability, creativity, entrepreneurship

Authors

  • ANA MARÍA SAINZ GIL University of the Basque Country

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.14.01.16

Abstract

With this work we show how learning through the curricular insertion of SDGs 8, 4 and 17, in the Degree of Creation and Design in its final stage, in 3rd and 4th years, allows students to develop sustainability and its connection with the 2030 Agenda; employability through the progress of complex transversal competences (SDG 4) of the UPV/EHU, as well as transversal competences for employability according to the European Commission; creativity, designing ad hoc business projects based on a real customer/user and later creating their brand identity and experience, to initiate marketing (SDG 8); and entrepreneurship, through the real transfer of the project to society, through various calls (SDG 17). We will show the Ekko company project carried out within the subject "Professionalization and Management", in the 4th year, as an example of proactivity and resilience.

KEYWORDS: Sustainability, employability, creativity, entrepreneurship, complex transversal skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, S. (2017). Colorpedia. Diccionario del color para diseñadores. Barcelona: Promopress.

Airey, D. (2019). Diseño de logos. La guía definitiva para crear la identidad visual de una marca. Madrid: Anaya Multimedia.

Aulet, B. (2015). La disciplina de emprender. 24 pasos para lanzar una startup exitosa. Madrid: Lid.

Benyus, J. M. (2012). Biomímesis: Innovaciones inspiradas por la naturaleza. Barcelona: Tusquets.

Bueno, D. (2017). Neurociencia para educadores. Barcelona: Octaedro.

Brown, T. (2020). Diseñar el Cambio. Cómo el design thinking puede transformar las organizaciones e inspirar la innovación (Ed. rev. y ac.). Barcelona: Urano.

Celestra. Pieza musical Playa [en línea]. [2023, 22 de julio]. Recuperado de: https://www.youtube.com/@Celestra

Comisión Europea Erasmus+. Competencias transversales clave para la empleabilidad [en línea]. [2023, 22 de julio]. Recuperado de : http://www.keystart2work.eu/images/docs/o2-catalogue/O2_Catalogue_SP.pdf

De Bono, E. (2016). Yo tengo razón, tú estás equivocado. La percepción es la base para comprenderla naturaleza real del pensamiento. Málaga: Sirio.

De Bono, E. (2008). Creatividad. 62 ejercicios para desarrollar la mente. Barcelona: Paidós.

Design Thinking [en línea]. [2023, 22 de julio]. Recuperado de: https://designthinkingespaña.com/

Eiseman, L. (2018). Armonía cromática. Guía completa con información especializada sobre el uso del color para resultados profesionales. Barcelona: Blume.

Florido, M. (2019). Curso de Marketing Digital. Madrid: Anaya Multimedia.

Garfield, S. (2011). Es mi tipo: Un libro sobre fuentes tipográficas. Madrid: Taurus.

Jaen, J. (2020). Greetings from Javier Jaén Studio. Reino Unido: Counter-Print.

Jardí, E. (2012). Pensar con Imágenes. Barcelona: GG.

Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (2014). La evaluación en El aprendizaje cooperativo: Como mejorar la evaluación individual a través del grupo. Madrid: SM.

Kim, W. CH. y Mauborgne, R. (2015). La estrategia del océano azul. Crear nuevos espacios de mercado donde la competencia sea irrelevante, (2ª Ed. Rev. y ampl.). Barcelona: Profit.

Lamarre, G. (2018). Storytelling como estrategia de comunicación. Barcelona: GG.

Mora, F. (2014). Una aproximación a la Neuroeducación. Madrid: Alianza.

Moreno, M. (2018). La enciclopedia del community manager. Zalla (Bizkaia): Deusto.

Organización Naciones Unidas (ONU). Agenda 2030 [en línea]. [2023, 22 de julio]. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/.

Polidoro, P. (2016). ¿Qué es la semiótica visual?. Bilbao: Universidad del País Vasco.

Sainz Gil, A. M. (2021). Práctica, teoría y experimentación desde la Imagoteca. La danza y Henri Matisse. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, 11, 193–208. https://doi.org/10.18537/tria.11.01.14

Sainz Gil, A. M. (2022a). El ODS 4 y el ODS 8 en la asignatura Proyectos II del Grado de Creación y Diseño en la Facultad de BB.AA. de la UPV/EHU (Sección II: Educación de calidad). En B. Garrido-Ramos, y J. A. Méndez-Martínez (Coords.), Actas de CIHUM 2022, Primer Macrocongreso Internacional de Ciencias y Humanidades Horizonte 2030. (pp. 124-154). Dykinson, S.L. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8434627

Sainz Gil, A. M. (2022b). Los Ods 4, Ods 8 Y Ods 17 en la asignatura Profesionalización y Gestión del Grado de Creación y Diseño en la Facultad de BB.AA. de la UPV/EHU (Sección III : Tecnología Y Educación). En B. Garrido-Ramos, y J. A. Méndez-Martínez (Coords.), Educación, Ciencia y Tecnología del Siglo XXI. Proyectos, reflexiones y metodologías. (pp.409-437). Dykinson, S.L. https://www.torrossa.com/it/resources/an/5335350

Sainz Gil, A. M. (2022c). Fomentar el emprendimiento y la sostenibilidad. Proyecto de empresa on line Nuada Editorial. Estudios Sobre Arte Actual, 10, 121–138. http://estudiossobrearteactual.com/wp-content/uploads/2022/12/9_ANA-MARIA-SAINZ-.pdf

Sharan, Y. y Sharan, S. (2004). El desarrollo del aprendizaje cooperativo a través de la investigación en grupo. Almería: MCEP.

Slavin, R. E. (2002). Aprendizaje Cooperativo: Teoría, Investigación y práctica. Buenos Aires: Aique.

Soler-Guitián, A. (2017). Diseño emocional, una contribución a la sostenibilidad. Economía Creativa, 8 (noviembre-abril), 55-83. file:///C:/Users/Administrador/Downloads/Dialnet-DisenoEmocionalUnaContribucionALaSostenibilidad-6184078.pdf

Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU) [en línea]. [2023, 22 de julio] :

Catálogo de Competencias Transversales de la UPV/EHU. Recuperado de: https://www.ehu.eus/documents/1432750/12757375/Cat%C3%A1logo+de+Competencias+trasnversales_cas.pdf/5dd00732-9e32-5e52-0ee2-2128d9a6867b

Convocatorias Vicerrectorado Campus de Bizkaia UPV/EHU. Recuperado de: Convocatorias - Campus de Bizkaia - UPV/EHU

EHU Agenda 2030. Recuperado de: https://www.ehu.eus/es/web/iraunkortasuna/ehuagenda-2030

IKD i3/ Aprendizaje Cooperativo y Dinámico. Recuperado de: https://www.ehu.eus/documents/1870360/33528303/i3KD-laborategia-aurkezpena-2022-2023.pdf/25f90ee6-1428-169f-e645-c9b12ea2f125?t=1638524843920

Ocean i3/CBL i3 (2022-2023) Reto “Energías renovables marinas”, con el eslogan “Olas del Futro”. Recuperado de: https://www.euskampus.eus/es/actualidad/challenge-based-learning-i3-exito-colaboracion-transfronteriza-online.

Proyecto IKD i3 21-11. Recuperado de: Emprendimiento en la etapa final de grado (IKDi3 21-11) - Servicio de Asesoramiento Educativo (SAE-HELAZ) - UPV/EHU;

Proyecto IKDi3 22-25 Ocean i3 en el campus transfronterizo por la sostenibilidad de la costa vasco-aquitania.

Wheeler, A. (2018). Diseño de marcas. Una guía esencial para todo el equipo de creativos de marcas. Madrid: Anaya Multimedia.

ZITEK. Recuperado de: https://zitek.eus/.

Published

2023-12-21

How to Cite

SAINZ GIL, A. M. (2023). Symbols of resistance: Sustainability, employability, creativity, entrepreneurship. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (14), 223–241. https://doi.org/10.18537/tria.14.01.16

Issue

Section

Artículos