Visual essays, film essays and video-installation in artistic research

Authors

  • GEOVANNY NARVÁEZ University of Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.14.01.21

Abstract

This paper proposes a reflection through a visual essay, a film essay and a video-installation embedded in artistic research processes. The theme and inspiration for this artistic project comes from Tiempo de mujeres (1987) by Mónica Vásquez, a documentary that portrays the daily life of Santa Rosa, a town in Cuenca inhabited by women and children, a product of male migration to the USA. Focused on research based on practice, the Grupo de Investigaciones Cinematográficas (GIC - UCUENCA) proposes to artists and artist-researchers, after viewing the documentary, a return, a (re)visit to that town after almost four decades to record what has changed and what has not in still and moving images, results of which will be exhibited in a video installation. In this sense, the creative process and the application of different methods, techniques and poetics gain interest, the works in progress, in a mise en abîme, are presented here in the format of a visual essay.

KEYWORDS: visual essay, film essay, video-installation, artistic research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astruc, A. (1948). “Nacimiento de una nueva vanguardia: la Caméra-Stylo”. Originalmente publicado en L'Écran Français Nº 144, 30 de marzo de 1948.

Borgdorff, H. (2010). “El debate sobre la investigación en las artes”. En Cairon, Revista de Ciencias de la danza, no.13 (2010), pp. 25-46.

Català, J. (2000). “El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva”. En Archivos de la Filmoteca, N º 34, febrero 2000; pp. 79-97.

Català, J. (2019). “Pensar el cine de pensamiento. Ensayos audiovisuales, formas de una razón compleja”. En Norberto Mínguez (Ed.). Itinerario y formas del ensayo audiovisual. Barcelona, Gedisa; pp. 1-39.

Galarza, M. (2023). “Investigación artística en la educación superior: contexto de inclusión y modalidades”. En Pau Alsina y Andrés Burbano (coords.). «Posibles». Artnodes, no. 31. UOC; pp. 1-8.

García-Martínez, A. N. (2006). “La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual”. En Communication & Society, 19(2), 75-105.

Gennete, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. Editions du Seuil.

Gómez Moreno, P. P. (2020). “El ensayo visual: una tipología emergente de artículos investigación-creación”. En Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 15 (28); pp. 221–223. https://doi.org/10.14483/21450706.16901

Groys, B. (2014). “Política de la instalación”. En Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra; pp. 49-69.

Jimenez, M. [1997] (2017). Qu’est-ce que l’esthétique? Gallimard.

Published

2023-12-21

How to Cite

NARVÁEZ, G. . (2023). Visual essays, film essays and video-installation in artistic research. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (14), 293–309. https://doi.org/10.18537/tria.14.01.21

Issue

Section

Artículos