In-dependencia: Analysis of devices and their contribution to the discussion of freedom and equality in Latin America
Abstract
This study examines artistic devices through the lenses of Joseph Kosuth and Jacques Rancière, highlighting the necessity of an emancipated spectator who actively questions and reinterprets art. It underscores the significance of the dialogue between the artwork and the spectator, emphasizing that this interaction serves not only to enhance the understanding of the pieces but also to challenge established interpretations. By doing so, it fosters a more dynamic and reflective aesthetic experience.
KEYWORDS: Artistic devices, contemporary installation, contemporary art, ecuadorian art.
Downloads
References
Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Adriana Hidalgo Editora S.A.
Bourriaud, N. (2009). Cómo habitar la cultura global. Postproduccion (pp. 107-123). Adriana Hidalgo Editora S.A.
CEPAL. (noviembre de 2016). Hacia una nueva gobernanza de los recursos naturales en América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/temas/gobernanza-recursos-naturales/nueva-gobernanza-recursos-naturales-america-latina-caribe
Foster, H. (1996). The return of the real. Massachusetts Institute of Technology.
Kosuth, J. (1969). Art after philosophy. Collected Writings 1966-1990.
Lissardy, G. (06 de febrero de 2020). Por qué América Latina es "la región más desigual del planeta". BBC Noticias. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-51390621
Rancière, J. (2010). Las paradojas del arte político. El espectador emancipado (pp. 53-84). Ediciones Manantial.
Ramos, F. (2013). Maíz, trigo y arroz. Los cereales que alimentan al mundo. Universidad Autónoma de Nuevo León.
Rancière, J. (2005). Sobre políticas estéticas. Universidad Autónoma de Barcelona.
Xolocotzi, A. (2006). Del origen de la obra de arte Martin Heidegger. Revista de Filosofía Universidad Iberoamericana, 1(115), 11-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
