The poiesis of habitable space from Generative Applications

Authors

  • MOISÉS BARRERA SÁNCHEZ Meritorious Autonomous University of Puebla
  • JULIA JUDITH MUNDO HERNÁNDEZ Meritorious Autonomous University of Puebla
  • ISMAEL ARTEMIO CASTRO AGUILAR Meritorious Autonomous University of Puebla

Abstract

Creative processes in the teaching of built habitat must be added to the advances of Information and Communication Technologies, however, there is an intellectual fear about the use of Generative Applications for the creation of habitable space design due to the scarce and profane information that can be taken advantage of from these resources, conceiving them as an alert for the training of professionals in the disciplines dedicated to the conception of spatial design in various areas that have the anthropic factor as their first resource. The aim is to reflect about the attributes that these applications offer as an academic and investigative strategy for the design processes with undergraduate and graduate groups of students; through hermeneutic method, an analysis of the resulting models is carried out from generative tools of images and media narratives that serve as a discussion on the results obtained, in addition to their incorporation for the formal development of architectural and urban design under a comprehensive approach that requires being addressed in an ethical, pedagogical and digitally responsible.

KEYWORDS: Generative Applications, poiesis of habitable space, anthropic factor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arráez, M., Calles, J., & Moreno de Tovar, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. SAPIENS, 7, 171-181.

Barrera-Sánchez, M. (2023). La percepción sinestésica como prospectiva en el diseño arquitectónico. Revista Legado de Arquitectura y Diseño, 18(33), 165-180.

Barrera Sánchez, M. (2024). La Inteligencia Artificial como herramienta de enseñanza-aprendizaje para el diseño arquitectónico. Revista Pragma, 2(04), 4-15.

Burnette, C. (2016). El futuro del design thinking. Infolio. Recuperado el 2 de octubre de 2024, 12.

Durand-Labán, J. L. (2019). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en la Arquitectura: Caso de estudio: Predicción de tipos de espacio usando Grasshopper y Rhinoceros. Paideia XXI, 9(2), 331-344.

Fraile-Narváez, M. (2024a). Fenomenología e inteligencia artificial: una perspectiva líquida a la arquitectura del siglo XXI. Limaq, 13(013), 159-180. doi:10.26439/limaq2024.n013.6950

Fraile-Narváez, M. (2024b). Metadiseñadores: Simbiosis de herramientas digitales e inteligencia artificial en el diseño arquitectónico. Uru: Revista de Comunicación y Cultura(10), 47-64. doi:10.32719/26312514.2024.10.3

Holmes, W., Hui, Z., Miao, F., & Ronghuai, H. (2021). Inteligencia artificial y educación: Guía para las personas a cargo de formular políticas: UNESCO.

López, L. (2013). La hermenéutica y sus implicaciones en el proceso educativo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación(15), 85-101.

Mombiedro, A. (2022). Neuroarquitectura. Aprendiendo a través del espacio: Khaf (Edelvives).

Navarro-Dolmestch, R. (2023). Descripción de los riesgos y desafíos para la integridad académica de aplicaciones generativas de inteligencia artificial. Derecho pucp(91), 231-270.

Ochoa, I. L. (2023). Inteligencia artificial para el rediseño del espacio habitable sistémico emergente. e-rua, 15(04), 3-7.

Pallasmaa, J. (2014, Febrero). Espacio,lugar y atmosfera. Percepción periférica y emociones en la experiencia arquitectónica.

Peña, F. B. (1996). Praxis y Poiesis en la pedagogía y la didáctica. Lúdica pedagógica(2).

Requena, F. C. (2020). Inteligencia artificial y/o el arquitecto. Limaq(006), 129-140.

Rojas Barbosa, J. S., Arias Jiménez, Y. T., & Largacha Martínez, M. O. (2024). Explorando la intersección entre inteligencia artificial, patrimonio y arquitectura: una comparación entre el dibujo digital y el tradicional. In.

Trujillo-Quispe, R., & Trujillo-Quispe, G. (2024). La creación de fachadas arquitectónicas usando la inteligencia artificial Midjourney. Paideia XXI, 14(1), 71-89. doi:10.31381/paideiaxxi.v14i1.6452

Published

2025-12-26

How to Cite

BARRERA SÁNCHEZ, M., MUNDO HERNÁNDEZ, J. J., & CASTRO AGUILAR, I. A. (2025). The poiesis of habitable space from Generative Applications. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (16), 131–144. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/6513

Issue

Section

Artículos