Institutional goals and challenges of the Art and Health nexus
Abstract
The political and socio-cultural relationships between arts and health are underpinned by decades of multidisciplinary work that include artistic strategies as channels for the promotion of social well-being. These experiences have achieved international recognition based on community networking. In these scenarios, art functions as a connector of creative and social expression and can significantly affect social transformations. This is a theoretical review approach, of an expository nature, with the aim of presenting a compilation of the most updated keys to the binomial Art and Health at an institutional level. After several reports and projects legitimized by the World Health Organisation, issues such as intervention with a focus on mental health, health promotion and prevention, support for the well-being of young people, contribution to new economic markets, tackling problems related to the ageing of the population, intervention to fight inequality, promotion of active citizenship and health care for refugees are currently considered as main challenges.
KEYWORDS: Art, health, well-being, art mediation, art therapy.
Downloads
References
Ávila, N. (28 de noviembre de 2023). La hora de la receta cultural. Unidad de Cultura Científica y de Innovación de la Universidad Complutense de Madrid. https://www.ucm.es/otri/noticias-que-es-la-receta-cultural-ucm
Ávila, N. (2022). Arte, salud comunitaria y COVID-19: ¿qué ha pasado? ¿qué podemos hacer? Arte, Individuo y Sociedad, 34(3), 971-985. https://dx.doi.org/10.5209/aris.72494
Ávila, N. (2021). Investigación en salud basada en las artes. Reflexiones desde la experiencia Madrid Salud. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 12(2), 820-845. https://doi.org/10.21501/22161201.3466
Ávila, N. (2019). Educación artística, transformación social y universidad: reflexiones desde las prácticas de máster. Prisma Social, 25, 316-331. https://revistaprismasocial.es/article/view/2610
Ávila, N. y Acaso, M. (2011). Una profesión reconocida en contextos de salud: la educación artística. Arte, Individuo y Sociedad, 23, 19-27. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.36740
Azcona, C. (2024). Proyecto ARVICO: Arte, Vínculo y Comunicación. Un proyecto para el entrenamiento de las habilidades sociales y de la comunicación en personas con trastorno mental grave a través del arte [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
Bailey, C. (2023). A personal note on the healing arts: Christopher Bailey. En World Health Organization Regional Office for Europe (ed.), WHO expert meeting on prevention and control of noncomunicable diseases: learning from the arts (p. 12). WHO Regional Office for Europe.
Bains, R. y Mesa-Brains, A. (2002). A reciprocal university: A model for arts, justice, and community. Social Justice, 29(4), 182-197. https://www.jstor.org/stable/29768157
Bones, K., Pérez, K., Rodríguez-Sanz, M., Borrell C. y Obiols, J. (2010). Prevalencia de problemas de salud mental y su asocia¬ción con variables socioeconómicas, de trabajo y salud: resultados de la Encuesta Nacional de Salud de España. Psicothema, 22(3), 389-395. https://reunido.uniovi.es/index.php/pst/article/view/8867
Castillejo, M., Fernández-Cedena, J., Siles, S., Claver, M. D. y Ávila, N. (2018). Batas Nómadas en Madrid Salud: el arte y los artistas en equipos profesionales de salud comunitaria. Gaceta Sanitaria, 32(5), 466-472. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.03.008
Clift, S. (2012). Creative arts as a public health resource: moving from practice-based research to evidence-based practice. Perspectives in Public Health, 123(3). https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1757913912442269
Cole, A. L. y Knowles, J. G. (eds.). (2008). Handbook of the Arts in Qualitative Inquiry: Perspectives, Methodologies, Examples and Issues. Sage Publications.
Cordón, A. (2023). Receta Cultural: El papel de la arteterapia en espacios culturales y museos como recurso activo de salud. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 18, 29-37. https://doi.org/10.5209/arte.83428
Fancourt D. y Finn S. (2019). What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf
Fietje, N. y Sonke, J. (2023). General overview and key distinctions. Arts and health: creative solutions to complex health challenges. En World Health Organization (ed.), WHO expert meeting on prevention and control of noncommunicable diseases: learning from the arts (pp. 4-5). WHO Regional Office for Europe. https://www.who.int/europe/publications/i/item/WHO-EURO-2023-8280-48052-71230
Gil-Gayo, M., Rey, N., Moreno, A., Claver, M. D. y Casla, A. (2023). Estrategias artísticas para la promoción de la salud comunitaria con jóvenes adolescentes en situación de vulnerabilidad: caso del Universo ReiaManí. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 18, 1-12. https://doi.org/10.5209/arte.84370
Guardiola, E. y Baños, J. E. (2020). ¿Y si prescribimos arte? El papel del arte en la mejora de la salud y el bienestar. Revista De Medicina y Cine, 16(3), 149–153. https://doi.org/10.14201/rmc2020163149153
Health Development Agency (2000). Art for Health: A review of good practice in community-based arts projects and initiatives which impact on health and well-being. HDA.
Kessler, R. y Mroczek, D. (1994). Final version of our non-specific Psychological Distress Scale. Survey Research Center of the Institute for Social Research. University of Michigan.
Lázaro, L. (2020). Salud mental, psicopatología y poblaciones vulnerables. Revista de Psiquiatría Infanto Juvenil, 37(2), 3-5. https://doi.org/10.31766/revpsijv37n2a1
López, M. (2015). Indicadores sobre prácticas artísticas comunitarias: algunas reflexiones. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 209-234. http://revistas.ucm.es/index.php/ ARTE/article/view/51693
López. M. (2012). About the uses of art as a medium for human growth. Part I. Art of Adaptation. En VV. AA. (eds). Art of adaptation. Manual of artistic tools for migrants. Ariadne Project. http://issuu.com/artemisz/docs/ariadne_emanual_english
Macnaughton, R. J., White, M., y Stacy, R. (2005). Researching the Benefits of Arts in Health. Health Education, 105(5), 332-339. https://doi.org/10.1108/09654280510617169
Matarasso, F. (1997). Use or Ornament? The social impact of participation in the arts. Comedia.
Organización Mundial de la Salud (2019). Intersectoral action: the arts, health and well-being. O.M.S. https://iris.who.int/handle/10665/346537
Organización Mundial de la Salud (1986). Carta de Ottawa para la promoción de la salud. O.M.S.
Palacios, A. (2009). El arte comunitario: origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 4, 197-211. http://revistas.ucm.es/index. php/ARTE/article/view/9641
Ruiz, S. M. (2011). La intervención psicosocial: reflexiones en torno a la construcción de una opción transdisciplinar en salud. Revista Universalud, 1, 49-54. http://138.117.111.22/index.php/revistauniversa¬lud/article/view/196
Stickley, T. y Clift, S. (2017). Arts, health and wellbeing: A theoretical inquiry for practice. Cambridge Scholars Publishing.
Ullán, A. M. (2021). Psicología y artes visuales. Bienestar psicológico y expresión artística. EMSE EDAPP.
Williams, D. (1997). How The Arts Measure Up. Australian Research into Social Impact. Comedia.
White, M. (2009). Arts development in community health: a social tonic. CRC Press.
Zbranca, R. y Kiss, K. (2022) (comp.). Culture’s contribution to health and well-being. A report on evidence and policy recommendations for Europe. Culture For Health. https://www.cultureforhealth.eu/knowledge/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
