Experimental typography design based on the morphological analysis of the ceramic piece of the Feline Shaman from the Jama Coaque culture

Authors

  • VILMA LUCÍA NARANJO-HUERA Technical University of Cotopaxi
  • MARCOS ARIEL QUINGA ÑACATA Technical University of Cotopaxi
  • JEYSON ADAIR ALTAMIRANO GUANOCHANGA Technical University of Cotopaxi
  • ORLANDO PACHACAMA Technical University of Cotopaxi

Abstract

The richness of Ecuadorian material culture often goes unnoticed due to the limited value given to it by digital design and contemporary aesthetics. The dominant authority of other cultures and currents counteract the ancestral heritage that has contributed to the historical development of Ecuador. In this context, this research article will focus on the revaluation of the Jama Coaque culture and the analysis of the morphological elements of the anthropo-zoomorphic vessel of the Shaman made feline for the design of an experimental typography, from the graphic design approach. The choice of this piece is based on its aesthetic and symbolic characteristics, which express wisdom and divinity, as well as beliefs and practices related to the cultivation of the land. The predominant design method is the design methodology proposed by Vilchis (1998), this approach allows combining other methods according to the project, which is why it is complemented by Sondenguer (2003) and other authors of morphological analysis and creation techniques typographic. This typographic design starts from the bibliographic documentation of historical and aesthetic elements of the Jama Coaque culture, to photographic documentation, extraction of morphoproportionality and morphological analysis, The main result of this study is experimental typography based on the creation of combinable modules that is presented as a practical solution to generate visual resources that strengthen local identity and transmit a language that reflects the iconographic richness of the culture.

KEYWORDS: Feline Shaman, Design, morphology, anthropo-zoomorphic vessel, typography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arévalo, P. R. (2019). La cultura Jama Coaque: los diseños como motivo gestor para una propuesta pictórica contemporánea. [Tesis de grado, Universidad Nacional de Loja]. Repositorio Digital de la Universidad Nacional de Loja https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/22494

El mundo del museo. (s.f).Chamán hecho felino Cultura Jama-coaque (350 - 1530 d.C.) Ecuador. Recuperado el 5 de febrero 2025 de http://mundodelmuseo.com/ficha.php?id=1070

Erazo, O. A. (2022). Ilustraciones basadas en figuras cerámicas precolombinas Jama Coaque aplicadas a una línea de camisetas juveniles. [Tesis de grado, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo]. Repositorio Digital de la ESPOCH. http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/20724

Gabriel E. (2015). Diseño tipográfico e identidad. Revista Bold, año 2(2), 56–66. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/53704

González, Ruiz. (1994). Estudio de diseño. Emece Editores.

Gutiérrez, A. (2011). El eje del universo: chamanes, sacerdotes y religiosidad en la cultura Jama Coaque del Ecuador prehispánico. Editor Ministerio de Cultura y Deporte.

Kane, J. (2012). Manual de tipografía. Editorial Gustavo Gili. https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9788425221330_A47324400/preview-9788425221330_A47324400.pdf

León, A. R., & Mora, F. V. (S/F). Propuesta de Diseño de Tipografía Experimental Basada en Elementos Identitarios de Guayaquil. Repositorio de La Escuela Superior Politécnica Del Litoral. https://www.fadcom.espol.edu.ec/sites/edcom.espol.edu.ec/files/proyecto37.pdf

Milla, Z. (2008). Introducción a la Semiótica del Diseño Andino Precolombino. Asociación de Investigación y Comunicación Cultural Amaru Wayra.

Naranjo, V. L., & Otáñez, J. V. (2024). Panzaleo. Diseño gráfico inspirado en la herencia ancestral y milenaria. Editorial Universidad Técnica de Cotopaxi.

Paredes, K. J. (2023). Texturas gráficas en base al análisis morfológico de las máscaras de la Diablada Pillareña y su incidencia en la industria textil. [Tesis de grado, Universidad Técnica de Cotopaxi]. Repositorio Digital de Universidad Técnica de Cotopaxi. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11482

Pesantez, A. C. (2017). Creación de una familia tipográfica basada en elementos simbólicos de la cultura Jama-Coaque de la provincia de Esmeraldas. [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Digital UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/4461

Remache, R. W. (2023). Diseño de una familia tipográfica a partir del estudio semiótico de la cultura Guangala. [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Digital UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/10410

Santos, L. I. (2023). Iconografía andina de la cultura Jama Coaque aplicada a la decoración de interiores. [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Digital UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/11138

Sondereguer, C. 2003. Manual de iconografía precolombina y su análisis morfológico. Editorial Nobuko.

Valverde Valdés, M. del C. (2014). Jaguar y chamán entre los mayas. Alteridades, (12), 27–31. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/pdf/747/74711374005.pdf

Vásquez, M. (s.f). Museo casa del alabado. Recuperado el 5 de febrero 2025 de https://alabado.org/noticias/el-alabado-segun/

Villaverde Gómez, P. M. (2019). La cerámica de la cuenca baja del río Coaque: Cronología relativa de los artefactos Jama Coaque. Antropología Cuadernos De Investigación, (22), 103-123. https://doi.org/10.26807/ant.v0i22.205

Vilchis, L. del C. (1998). Metodología del diseño: Fundamentos teóricos (1.a ed.). UNAM.

Viscoky O’Grady. (2018). Manual de investigación para diseñadores. Editorial Blume

Wong, W. (1991). Fundamentos del diseño bi-y tridimensional. Editorial Gustavo Gili, SL.

Yuyo Correa, D. (s.f). Jama Coaque -Chamán felino. Recuperado el 5 de febrero 2025 de https://yuyoeldeivi.artstation.com/projects/nQJDVr

Zeidler, J. A. (2016). Modeling cultural responses to volcanic disaster in the ancient Jama-Coaque tradition, coastal Ecuador: A case study in cultural collapse and social resilience. Quaternary International, 394, 79–97. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.09.011

Zúñiga Tinizaray, Vanessa. (2006). Aproximación a un vocabulario visual andino. Tesis de Maestría. Universidad de Palermo. https://www.palermo.edu/dyc/maestria_diseno/pdf/tesis.completas/05%20Zuniga.pdf

Published

2025-12-26

How to Cite

NARANJO-HUERA, V. L., QUINGA ÑACATA, M. A., ALTAMIRANO GUANOCHANGA, J. A., & PACHACAMA, O. (2025). Experimental typography design based on the morphological analysis of the ceramic piece of the Feline Shaman from the Jama Coaque culture. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (16), 177–196. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/6516

Issue

Section

Artículos