La construcción del canon moderno del arte en Cuenca a fines del siglo XIX e inicios del siglo XX

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.34.01.05

Keywords:

Bolívar Echeverría, canon artístico, arte cuencano, discurso artístico, valor del arte

Abstract

This paper analyzes how the modern notion that regulated the canons of plastic art in Cuenca in the late nineteenth and early twentieth centuries was institutionalized. It shows Bolívar Echeverría's theoretical proposals on the concept of culture and the value of art and Carlos Rojas' concept of artistic canon. Then, it reviews the documentary sources on the aesthetic discourse in Cuenca of the period studied from a historical perspective to contextualize the analysis of the outstanding artistic genres in the period studied. The work concludes that the artistic canon of the plastic arts in Cuenca had a later and different development than in Quito.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agoglia, R. (1988). Estudio Introductorio. En Pensamiento romántico ecuatoriano. Banco Central del Ecuador.

Benjamin, W. (2010 [1936]) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Rayuela Editores.

Carrión, C. (2017). “El ethos barroco: una lectura desde la teoría de los modos literarios”. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador, Año XV, No. 26, (163-178).

Danto, A. (1998). Después del fin del arte. Traducción: Elena Neerman Rodríguez. Editor digital: Titivillus.

Díaz, O. (1925). Las bellas artes. Anales, No abril 1925, (202-204).

Echeverría, Bolívar. (2012). Valor, uso y utopía. Editorial Siglo XXI.

Echeverría, Bolívar. (2010). Definición de cultura. (Segunda Edición). Ítaca.

Echeverría, Bolívar. (2010). Arte y utopía. En Benjamin, W. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica (pp.7-30). Rayuela

Editores.

Echeverría, Bolívar. (1998). La modernidad de lo barroco. Editorial Era.

Malo, B. (1989). “Discurso inaugural de la Universidad del Azuay”. En Antología de la oratoria cuencana. Cuenca: Banco Central

del Ecuador. 20 Esta revista inicia su vida editorial bajo el nombre de Revista Literaria

Moscoso, S. (2008). Arquitectura historicista en Cuenca: La Iglesia de San Alfonso. (Tesis de pregrado). Universidad de Cuenca.

Pérez, T. (2012). La construcción del campo moderno del arte en el Ecuador 1860-1925: geopolíticas del arte y eurocentrismo.

(Tesis de doctorado). Universidad Andina Simón Bolívar.

Ribadeneira, E. (1987). Introducción. En Teoría del Arte en el Ecuador (pp.11-65). Corporación Editora Nacional.

Rodríguez, E. (2013) . El héroe romántico en la poesía ecuatoriana del siglo XX. Tesis de pregrado. Universidad de Cuenca.

http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/20850.

Rojas, C. (2011). Estéticas Caníbales. Del canon posmoderno a las estéticas caníbales. Universidad de Cuenca.

Rojas, C. (2018). Estéticas Caníbales. Del ethos barroco al ethos caníbal. Universidad de Cuenca.

Salinas, C. (2021). Bolívar Echeverría: Modernidad barroca latinoamericana. Cadernos Prolam/USP-Brazilian Journal of

Latin American Studies, v. 20, n. 39, p. 28-53, jan./jun. 2021

Solano, V. (1858). El injenio. La escoba (Imprenta del Clero), N. º 14: (1).

Vázquez, H. (1989). “Discurso en la apertura del curso escolar de la Universidad de Quito, el 12 de octubre de 1888”. En

Antología de la oratoria cuencana. Banco Central del Ecuador.

Published

2023-06-13

How to Cite

Rodríguez, T. E. (2023). La construcción del canon moderno del arte en Cuenca a fines del siglo XIX e inicios del siglo XX. Revista Pucara, 1(34), 51–63. https://doi.org/10.18537/puc.34.01.05