Art education and its problems: considerations regarding the case of Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.06.01Keywords:
artistic education, education in Ecuador, creativity and education, artistic trainingAbstract
The article deals with the complete theme of cultural and artistic education, from pedagogical, didactic and evaluation perspectives, which includes important aspects such as creativity. It is useful in the Ecuadorian national context, especially to channel teaching-learning actions in the area; but it is also of general theoretical and methodological interest.
Downloads
References
Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona: Paidós.
Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt & Rinehart.
Blomberg, R. (s.f.). Galería de Araceli Gilbert. Archivo Blomberg. Obtenido de: archivoblomberg.org
Calero Pérez , M. (2011). Creatividad Reto de innovación educativa. Ciudad de Mexico: Alfaomega.
Casillas, M. Á. (2011). Aspectos importantes de la creatividad para trabajar en el aula. Revista Educar.
Choin, David; Moya Méndez, Misael (17 de Noviembre de 2017). La formación cultural y artística en la educación inicial y general básica en Ecuador: un acercamiento desde unidades educativas de Azogues. Obtenido de Revista de Investigación y Pedagogía del Arte: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/1423
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Barcelona: Paidós.
Didriksson T, A. (2017, Julio). El cambio educativo en Finlandia ¿Qué puede aprender el mundo? Pasi Sahlberg. Buenos Aires, Paidós: Paidós, 2013. Perfiles Educativos, XXXIX (157), 222-227. Obtenido de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/132/13253143013/html/index.html
Folgado, A. C. (2018, Octubre 17). El tiempo de concentración de los niños según su edad. Retrieved from Guía infantil:
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples . Barcelona: Paidós.
Grupo Competir. (2016, Agosto 1). El Éxito Educativo de Finlandia: Michael Moore. Obtenido de El Éxito Educativo de Finlandia: Michael Moore: https://www.youtube.com/watch?v=2HGu5zyq5yI
Klimenko, O. (2008, 10 22). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. (U. d. Sabana, Ed.) Obtenido de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/740/1717
Lira, Y., & Vela Álvarez, H. (2013). Docencia integral. Ciudad de México: Trillas.
MINEDUC. (2016). Ministerio de Educación del Ecuador: Currículo de Educación Cultural y Artística para Educación Inicial, Básica y Bachillerato. Obtenido de: http://educacion.gob.ec/curriculo-educacion-cultural-y-artistica
OCDE. (2016). PISA 2015. Resultados clave OCDE. Obntenido de: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf
Oña, L. (2002). El arte de Araceli: Aproximación a la Artista. Mujeres en las Artes Visuales Latinoamericanas(33), 69-76.
Pujol, M. (1998). La escuela infantil de 0 a 6 años. Madrid: Ediciones Anaya.
Tarrés, S. (2016, 2 18). Guía infantil. Obtenido de: https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/juegos/beneficios-de-los-juegos-de-construccion-para-los-ninos/
Torbet, M. (2015). Juegos para el desarrollo motor. Córdoba: Editorial Brujas.
Valdez, R. (2014, Noviembre 10). SlideShare. Obtenido de SlideShare: https://es.slideshare.net/RosanaValdez2/creatividad-e-imaginacin
Vital, M. (2008). Inteligencias Múltiples según Howard Gardner. Adioma.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista de Investigación y Pedagogía del Arte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







