Art education and its problems: considerations regarding the case of Ecuador

Authors

  • María Paula Vintimilla-Cordero Unidad Educativa Pasos

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.06.01

Keywords:

artistic education, education in Ecuador, creativity and education, artistic training

Abstract

The article deals with the complete theme of cultural and artistic education, from pedagogical, didactic and evaluation perspectives, which includes important aspects such as creativity. It is useful in the Ecuadorian national context, especially to channel teaching-learning actions in the area; but it is also of general theoretical and methodological interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona: Paidós.

Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt & Rinehart.

Blomberg, R. (s.f.). Galería de Araceli Gilbert. Archivo Blomberg. Obtenido de: archivoblomberg.org

Calero Pérez , M. (2011). Creatividad Reto de innovación educativa. Ciudad de Mexico: Alfaomega.

Casillas, M. Á. (2011). Aspectos importantes de la creatividad para trabajar en el aula. Revista Educar.

Choin, David; Moya Méndez, Misael (17 de Noviembre de 2017). La formación cultural y artística en la educación inicial y general básica en Ecuador: un acercamiento desde unidades educativas de Azogues. Obtenido de Revista de Investigación y Pedagogía del Arte: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/1423

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Barcelona: Paidós.

Didriksson T, A. (2017, Julio). El cambio educativo en Finlandia ¿Qué puede aprender el mundo? Pasi Sahlberg. Buenos Aires, Paidós: Paidós, 2013. Perfiles Educativos, XXXIX (157), 222-227. Obtenido de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/132/13253143013/html/index.html

Folgado, A. C. (2018, Octubre 17). El tiempo de concentración de los niños según su edad. Retrieved from Guía infantil:

https://www.guiainfantil.com/blog/educacion/aprendizaje/el-tiempo-de-concentracion-de-los-ninos-segun-su-edad/

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples . Barcelona: Paidós.

Grupo Competir. (2016, Agosto 1). El Éxito Educativo de Finlandia: Michael Moore. Obtenido de El Éxito Educativo de Finlandia: Michael Moore: https://www.youtube.com/watch?v=2HGu5zyq5yI

Klimenko, O. (2008, 10 22). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. (U. d. Sabana, Ed.) Obtenido de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/740/1717

Lira, Y., & Vela Álvarez, H. (2013). Docencia integral. Ciudad de México: Trillas.

MINEDUC. (2016). Ministerio de Educación del Ecuador: Currículo de Educación Cultural y Artística para Educación Inicial, Básica y Bachillerato. Obtenido de: http://educacion.gob.ec/curriculo-educacion-cultural-y-artistica

OCDE. (2016). PISA 2015. Resultados clave OCDE. Obntenido de: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf

Oña, L. (2002). El arte de Araceli: Aproximación a la Artista. Mujeres en las Artes Visuales Latinoamericanas(33), 69-76.

Pujol, M. (1998). La escuela infantil de 0 a 6 años. Madrid: Ediciones Anaya.

Tarrés, S. (2016, 2 18). Guía infantil. Obtenido de: https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/juegos/beneficios-de-los-juegos-de-construccion-para-los-ninos/

Torbet, M. (2015). Juegos para el desarrollo motor. Córdoba: Editorial Brujas.

Valdez, R. (2014, Noviembre 10). SlideShare. Obtenido de SlideShare: https://es.slideshare.net/RosanaValdez2/creatividad-e-imaginacin

Vital, M. (2008). Inteligencias Múltiples según Howard Gardner. Adioma.

Published

2019-07-04

Issue

Section

ARTÍCULOS