Memes: Participatory Artistic Practices in Cyberspace
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.07.01Keywords:
Internet meme, participatory art, Internet artistsAbstract
The purpose of this text is to address the theme of “Internet memes” as a participatory artistic practice developed in the digital era. The use and abuse of memes have earned them an idle character, equivalent to copy-paste, which could disqualify this claim. The following reflection takes on meaning, considering art as an act of resistance. Internet memes, for their communicative function and expression of collective emotions, manifest an aesthetic claim in response to cultural canons established by the context of the global village.
Downloads
References
Ajnangie (2019). Memes que ayudan a reconocer obras de pintores famosos. https://www.facebook.com/ajnangie.is.art/posts/2515620742015523
Códice informativo (2019). Broken English, los memes como obras de arte. https://codiceinformativo.com/broken-english-los-memes-como-obras-de-arte/
Dawkins, Richard. (1976). The Selfish Gene: Oxford University press.
Díaz-Guardiola, Javier (2019). David Fidalgo: «Realizo “memes” pero, en vez de colgarlos en Internet, los expongo y elevo de categoría». https://www.abc.es/cultura/cultural/abci-david-fidalgo-realizo-memes-pero-colgarlos-Internet-expongo-y-elevo-categoria-201904070109_noticia.html
Escobedo, Angélica (2018). El nuevo Arte Pop: Memes (Parte 2). https://lapiedradesisifo.com/2018/11/01/el-nuevo-arte-pop-memes-parte-2/
Jáuregui Sarmiento David (2018) ¿Qué tanto poder tienen los memes de Internet? https://www.senalcolombia.tv/general/influencia-de-los-memes-de-Internet
La voz de Galicia (2018). David Fidalgo reflexiona sobre el papel del artista. https://www.lavozdegalicia.es/noticia/vigo/vigo/2018/10/10/david-fidalgo-reflexiona-sobre-papel-artista/0003_201810V10C7993.htm
Martínez, Igora (2019). La estética de los "memes" en exposición virtual de Arturo Cariceo. http://www.artes.uchile.cl/noticias/151461/la-estetica-de-los-memes-en-exposicion-virtual-de-arturo-cariceo
Muñoz Villar, Camila (2014). El meme como evolución de los medios de expresión social. Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios. Escuela de Economía y Administración. Disponible en http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/129749/El%20meme%20como%20evoluci%C3%B3n%20de%20los%20medios%20de%20expresi%C3%B3n%20social.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rey Somoza, Nuria y Marmolejo Cueva, Melba C. (2019) Viralizar la educación: red de experiencias didácticas en torno al meme de Internet. (Coordinadoras). https://issuu.com/viralizareducacion/docs/viralizarlaeducacion_digital
Reyburn, Scott (2018). La ‘Mona Lisa’ en la era de Instagram. https://www.nytimes.com/es/2018/04/30/mona-lisa-instagram-louvre/
Rintel, S. (2013). Crisis Memes: The Importance of Templatability to Internet Culture and Freedom of Expression. Australasian Journal of Popular Culture, 2(2): 253-271.
Rodrigues Da Silva, Rafael (2018). Exposição sobre memes é destaque em museu de Nova York. https://canaltech.com.br/memes/exposicao-sobre-memes-e-destaque-em-museu-de-nova-york-123182/
Shifman, Limor (2011). An anatomy of a YouTube meme. Publicado por primera vez el 3 de octubre de 2011. https://doi.org/10.1177/1461444811412160
Shifman, Limor (2013). Memes en un mundo digital: reconciliarse con un alborotador conceptual. Primera publicación: 26 de marzo de 2013 https://doi.org/10.1111/jcc4.12013
Valdés Rastello, Jasmín (2019). «Los memes»: El nuevo arte conceptual del pueblo. https://www.cineyliteratura.cl/los-memes-el-nuevo-arte-conceptual-del-pueblo/
Van den Eynde, Jorge (2018) ¿Qué relación hay entre el arte medieval e Internet? https://www.filco.es/relacion-arte-medieval-e-Internet/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista de Investigación y Pedagogía del Arte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







