The integrative project as a didactic alternative in professional music training in Ecuador

Authors

  • Belkis Hudson-Vizcaíno

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.10.02

Abstract

This essay makes a reflection on the Integration project, as a didactic strategy for the teaching and learning process of the theoretical and historical courses of music in the professional training. The problem centers on the fragmentation and Division of knowledge that does not allow the student to establish links and connections between the courses of his specialty. The defining characteristics of the integration project and its incidence in higher education are analyzed, as long as a possible application as a didactic alternative within these disciplines is considered. For all these, complex thinking is adopted as a theoretical support. The proposal offers a flexible approach which application is oriented towards the musical research, composition and Instrumental Performance. It contributes to meaningful, developing and self-taught learning; and the ability of entrepreneurship and leadership, contributing to the conformation of a creative, critical artistic personality, with aesthetic values and socially committed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, M. R., & Rodríguez, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. (P. y. Educación, Ed.). Resultados científicos de la investigación educativa.

Fong, W., Acevedo, R., & Severiche, C. (2016). Estrategias de investigación formativa en educación tecnológica: el caso del Proyecto integrador. Itinerario educativo, 103-121.

Gonfiantini, V. (2016). Formación docente y diálogos de saberes en el kairos educativo. Sophia, Colección dr Filosofía de la Educación, 229-245.

González-Martín, C., & Valls, A. (2018). Los proyectos de trabajo en el área de música: una metodología de enseñanza-aprendizaje para afrontar los retos de la sociedad del siglo XXI. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 39-60.

Hewitt, N. (2007). El proyecto integrador: una estrategia pedagógica para lograr la integración y socialización del conocimiento. (U. d. Buenaventura, Ed.) Psychologia. Avances de la disciplina., 1, 235-240.

Hudson, B. (2019). Propuesta curricular integral en la formación profesional de la música en Guayaquil. En U. L. Guayaquil (Ed.), Memorias Congreso Científico Internacional INPIN 2019 (págs. 15-23). Guayaquil, Ecuador: Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil.

Jorquera, M. C. (2010). Modelos didácticos en la enseñanza musical: el caso de la escuela española. Revista Musical Chilena, 52-74.

Montes de Oca, N., & Machado, E. F. (2011). Estretegias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11, 475-488.

Morales, G. (2011). Curriculum por competencias con enfoque holístico-sistémico-por procesos. (E. d. Guayaquil, Ed.) Guayaquil, Ecuador.

Morín, E. (2010). La cabeza bien puesta. Guayaquil, Ecuador: Universidad de Guayaquil.

Najmanovich, D. (2009). Educar y aprender, escenarios y paradigmas. (F. L. Sociales, Ed.). Revista Propuesta educativa, 2, 11-22.

Núñez, D. D. (2020). Intervenciones significativas en Educación musical. Apuntes para una configuración de la clase. En S. Caravetta, D. Duarte, & F. d. Artes (Ed.), Tramas latinoamericanas para una educación musical plural (págs. 54-65). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La PLata.

Ortiz, E. (2004). Estrategias educativas y didacticas en la Educación Superior. Pedagogía Universitaria, IX, 5.

Pérez, R. (2011). El diseño curricular: componentes y modelos. En I. Cantón, & M. Pino-Juste, Diseño y desarrollo del curriculum (Alianza Editorial ed., págs. 77-). Madrid.

Rivero, M., Murillo, G., & Yarelys, F.-S. (2017). Proyecto integrador: herramienta metodológica en la Educación Superior. Revista Didasc@lia: D & E, VIII, 241-250.

Rodríguez, D. (2019). La preparación pedagógica del músico.profesor: historia, retos y perspectivas. (F. d. Valencia, Ed.). ITAMAR Revista de investigación musical: Territorios para el arte(5), 240-254.

Tobón, S. (2013). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la sociedad del conocimiento. D:F: Instituto CIFE. Obtenido de https://seminariorepensarlabioquimica.files.wordpress.com/2016/01/s26-srbq-fad910_sergio_tobon-_3_.pdf

Tobón, S. (2015). Necesidad de un nuevo modelo educativo para Latinoamérica. Revista Paradigma, XXXVI, 5-6.

Tobón, S. T., & Rodríguez, N. L. (2009). Aprendizaje de las competencias mediante proyectos formativos (PF). En S. Tobón, J. García, N. López, & B. Fernández, Estrategias didácticas para la formación de competencias (págs. 19-73). Guayaquil, Ecuador: Universidad Estatal de Guayaquil.

Trujillo, F. (2012). Enseñanza basada en proyectos: una propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de las competencias básicas. Revista Eufonía, 7-15.

Published

2021-07-05

Issue

Section

ARTÍCULOS