Writing about cinema at University: film analysis and academic essay

Authors

  • Walter Geovanny Narváez-Narváez

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.10.07

Keywords:

Film analysis; academic writing; argumentative essay; pedagogical praxis

Abstract

This paper proposes a methodological approach around film analysis and academic writing. The writing cinema at university consists, at first, in deepening the aesthetic experience and intellectual reflection that films can incite in each viewer / student and, secondly, by providing a methodological tool for the writing essays about cinema. In this way, the argumentative essay is presented here as an option, a kind of possible model between film analysis and academic writing, through reflection that cinema provides at university classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aumont, J. y Marie, M. (2008). L’Analyse des films. Lassay-les-Châteaux: Armand Colin.

Aumont, J., Bergala A., Marie, M. y Vernet M. (1996). Estética del cine: espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.

Aumont, J. y Marie M. (2012). Dictionnaire théorique et critique du Cinéma. Paris: Armand Collin.

Báez, M. (2013). Cine y Literatura: Encuentros cercanos de todos los tipos. Quito: Libresa.

Cordero, G., Villavicencio, M. y Riera, G. ¿Enseñar a escribir en la universidad? La emergencia de la alfabetización académica. Pucara Revista de Humanidades, (25), Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Universidad de Cuenca, pp. 223-242.

Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Washington, D.C.: The Oryx Press.

Egüez, R. (2007). Literatura y cine: lecturas paralelas. Quito: Campaña Nacional Eugenio Espejo, colección Luna de papel.

Ethis, E. (2009). Sociologie du cinéma et de ses publics. Paris: Armand Colin, collection 128.

Frodon, J.M. (2008). La critique de cinéma, Paris: Cahiers du cinéma/CNDP.

Gardiès, R. (comp.). (2010). Comprender el cine y las imágenes. Buenos Aires: La Marca.

Jullier, L. (2012). Analyser un film. De l’émotion à l’interprétation, Barcelona: Flammarion.

León, C. (2005). El cine de la marginalidad: realismo sucio y violencia urbana. Quito: Editorial Abya Yala.

Metz, C. (2001). El significante imaginario. Barcelona: Paidós, 2001.

Sorlin, P. (2010). Estéticas del audiovisual. Buenos Aires: La Marca.

Torres, Galo. (2011). Héroes menores: neorrealismo cotidiano y cine latinoamericano contemporáneo de entresiglos. Cuenca: Universidad de Cuenca.

Vallejo, R. (2003). Manual de escritura académica. Guía para estudiantes y maestros. Quito: Corporación Editora Nacional.

Villavicencio, M. (2011). Escribir en la Universidad. Guía para estudiantes y docentes de pregrado y posgrado. Cuenca: Universidad de Cuenca.

Zavala, L. (2014). El análisis cinematográfico en el salón de clases. Recuperado de http://www.sepancine.mx/

Zavala, L. (coord). (2013). Posibilidades de análisis cinematográfico. Actas del Primer Encuentro Nacional de Análisis Cinematográfico. México: Facultad de Artes, Universidad Autónoma del Estado de México.

Zavala, L. (2010). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. Casa del tiempo, III (30), 65 -69. Recuperado de http://www.sepancine.mx/

Published

2021-07-05

Issue

Section

ARTÍCULOS