An autoethnographic approach to a corporal artistic practice
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.10.08Keywords:
Auto-etnographic description; body; art; danceAbstract
Autoethnography constitutes a new and growing methodological strategy in Latin America, given its specificity for dealing with phenomena related to corporality and artistic experiences. However, the circulation of texts in Spanish with specific approaches from this perspective is still insufficient. This article offers an autoethnographic approach to a corporal artistic practice, outlining the potential of this methodology. The text is based on research results from my doctoral thesis and focuses specifically on the description of a Contact Improvisation dance class in Argentina. It also makes observations on the dance and reflects on the need to deepen the socialization of autoethnographic approaches, in order to strengthen the development of creative methodological designs in Latin America.
Downloads
References
Alonso Krischke, A. M. (2012). Contato Improvisação: a experiência do conhecer e a presença do outro na dança. Tesis de maestría inédita. Programa de Posgrado en Educación, Maestría en Educación. Área de Educación y Comunicación, Universidad Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil.
Blanco, M. (2012). ¿Autobiografía o autoetnografía?, Revista Desacatos (38), 1-13. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2012000100012
Del Mármol, M., Mora, A. S. y Sáez, M. (2012). Experimentar, contabilizar, interpretar. Conjunciones metodológicas para el estudio del cuerpo en la danza. En Citro, S. y Aschieri, P. (coords.). Cuerpos en movimiento. Antropología de y desde las danzas. Buenos Aires: Biblos, p. 101-118.
Ellis, C., Adams, T. E. y Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: an overview [Autoetnografía: una visión general], Forum Qualitative Social Research, 12(1). Recuperado de: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1589/3095.
Martínez, A. (2015). Una reflexión autoetnográfica sobre la práctica de las artes marciales de contacto: ser una (uno) entre todos ellos, Revista Astrolabio (14), 290-312. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/viewFile/11628/12043.
Pallant, C. (2006). Contact Improvisation. An introduction to a Vitalising Dance Form. North Carolina: McFarland & Company Inc. Publishers.
Paxton, S. (1981). Contact improvisation. Theatre Papers (5). Darlington, Inglaterra.
Scribano, A. y De Sena, A. (2009). Construcción de conocimiento en Latinoamérica: Algunas reflexiones desde la autoetnografía como estrategia de investigación. Revista Cinta Moebio. (34), 1-15. Recuperado de: https://www.moebio.uchile.cl/34/scribano.html
Tetnowski, J. A. y Damico, J. S. (2014). Auto-ethnography [Autoetnografía]. Encyclopedian of Social Deviance [Enciclopedia de la desviación social]. Ed. Craig Forsyth, University of Lousiana-Lafayette, p. 48-50.
Wacquant, L. (2000). Entre las cuerdas. Cuadernos de un aprendiz de boxeador (2006 ed.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







