The dual conceptualization of the body in the aesthetics of the contemporary scene

Authors

  • Karla Le´´on Aguillera Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.11.01

Keywords:

body, symbols, disability, beauty, performing arts

Abstract

The body is a tool that remains on the frontier of the different views that art and society seek of it; the body is a social construction, therefore, it is revealing itself, transmitting, expressing, because for the proposals that have made sense, the search is to break the mold, not to pigeonhole. This essay is based on the notion that in our society a dualistic way of looking at the body is conceived, which has been built from the cradle of the Western world. The performing arts speak from a physical body, an element shared between the actor and the spectator: with the body other bodies are read, that is why the symbols and constructs that are generated from it are so powerful and effective. This is way of looking at the body in this text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan, sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (2010). Mecanismos psíquicos del poder. Barcelona: Ediciones Cátedra.

Cooper, A. (1998). “Strategic abilities; negotiating the disabled body in dance”. In Auslaner, Philip (ed.) Performance: critical concepts in literally and cultural studies. Vol II. London: Routledge, págs. 188-206.

Foucault, M. (1998). Vigilar y castigar, trad. Aurelio Garzón. México, D.F.: Siglo XXI.

Fontaine, C. (s/f). Happy Island. 2018. Madrid: [imagen] recuperado de http://www.descubrirelarte.es/2018/09/10/idem-diversidad-de-lenguajes-formatos-disciplinas-cuerpos-temas.html

García Canclini, N. (2010). La sociedad sin relato: Antropología y estética de la inminencia. Buenos Aires: Katz.

Herrera, H. (1984). Frida: una biografía de Frida Kahlo. México: Diana.

Le Breton, D. (1992). La sociología del cuerpo. Buenos Aires: Nueva Visión.

Le Breton, D. (1995). Antropología del cuerpo y modernidad, Buenos Aires: Nueva Visión.

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Moreno, A. y Cortès, F. (2015). “Inclusió social i mediació artística”. Revista Valors Monográfico julio-agosto, 20-21. https://mediacionartistica.files.wordpress.com/2015/07/inclusic3b3-social-i-ma_- valors.pdf

Navarro, A. (2002). La Nueva Carne. Una estética perversa del cuerpo. Madrid: Valdemar.

Orbach, S. (2010). La tiranía del culto al cuerpo. Buenos Aires: Paidós.

Pastor, R. (2011). Artes plásticas y danza: propuesta para una didáctica interdisciplinar. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Psyche, Performance de Gina Pane. (1974). [imagen]recuperado de http://masdearte.com/especiales/gina-pane-gunter-brus-y-las-heridas-simbolicas-del-cuerpo/

Ritmo 0, Performance de Marina Abramović. Nápoles, 1974 [imagen] recuperado de http://museomagazine.com/MARINA-ABRAMOVI

Published

2022-01-03

Issue

Section

ARTÍCULOS