Street Art like Didactic Device for the area of Cultural and Artistic Education in Higher Basic General Education students
Keywords:
street art, Cultural and Artistic Education, didactic device, superior basic curriculumAbstract
The objective of this research is to explore and analyze the concept and pedagogical possibilities of street art like didactic device in the subject of Cultural and Artistic Education (ECA). It arises from experiences like teacher at ECA, and also from the work of more than ten years as an street artist. These experiences have led to knowing and analyzing different educational contexts, diagnosing some common problems in the ECA area; which, with the help of artistic work, have allowed street art projects to be transferred from the streets to the classrooms; making it possible to explore different applied didactic strategies such as graffiti, mural painting, and others. These techniques and experiences are explored and analyzed in correlation with the Foucault´s device concept; and they allow to establish the concept of street art as a didactic device in the ECA subject; exploring through a qualitative research methodology, the theoretical foundation for these artistic and pedagogical experiences, and quantitatively analyzing significant information regarding a better aesthetic and creative development in superior basic students.
Downloads
References
Asamblea Nacional Constituyente. (2022). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Ecuador.
Avellano, J. (2015). La pintura mural y su didáctica [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. http://hdl.handle.net/11162/122949
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: Editorial Muralla S.A.
Borgdorff, H. (2005): El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts.
Bou, L. (2009). Ultimate of Street Art - A Celebration of Graffiti and Urban Art. Editorial Monsa.
Canales, J. (2006). Pintura Mural y Publicidad Exterior: De la función estética a la dimensión pública [Tesis Doctoral]. Universidad Politécnica de Valencia. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/1980
Castro, E. (2004). El vocabulario de Michel Foucault: un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores. Universidad Nacional de Quilmes.
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creatividad: Flujo y la psicología del descubrimiento y la invención. New York: HarperCollins.
Efland, A. (2004): Arte y cognición. La integración de las artes visuales en el currículum. Editorial Octaedro.
Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. Paidós.
Gómez, J. (2005). Educación y creatividad. ESE, Estudios sobre educación. (9), 79-105. https://doi.org/10.15581/004.9.25575
Hernández, R; Fernández, C; & Batista, M. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta edición. McGraw-Hill / Interamericana Editores.
KRS-One. (2009). El Góspel del Hip Hop: primer instrumento presentado para el templo del Hip-Hop. PowerHouse Books.
Lenoir, Y., Maubant, P., Hasni, A., Lebrun, L., Zaid, A., Habboub, E. y McConnell, A. C. (2007). En busca de un marco conceptual para analizar las prácticas docentes. CRIE y CRCIE, Documento No 2 (nueva serie). Universidad de Sherbrooke. 10.7202/1024551ar
López, O. (2002). Estética, subjetividad y conocimiento. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 2(2), 1-17. https://doi.org/10.15517/aie.v2i2.8472
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Educación Cultural y Artística: Currículo de EGB y BGU. Quito.
Miranda, F. (2013). Cultura visual y educación de las artes visuales: algunas incomodidades. Universidad Federal de Santa María. https://doi.org/10.5902/1983734810724
Molerio, L; y Vázquez, P. (2022). Retos y tendencias contemporáneas en la formación del docente de Educación Cultural y Artística. Revista de investigación y Pedagogía de las artes. Universidad de Cuenca. 11 (1). https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4039
Monteverde, A; Fernández, A; Agulló, M; y de Angelis, S. (2022). Dispositivos didácticos con
recursos artísticos en la formación del oficio de investigador. Revista Argentina de Educación Superior, 14(24), 60-76.
Moya, M. (2021). La investigación-creación en arte y diseño: Teoría, Metodología, Escritura. Santa Clara, Cuba: Editorial Feijóo.
Morales, I. E., Tarango, J. & Machin, J. (2017). Valores de lectura icónica en estudiantes de educación superior: identificación y desarrollo de propuestas. Revista General de Información y Documentación, 27(2), 341-364. https://doi.org/10.5209/RGID.58207
Pimentel, L.; Giráldez, A. (2021). Educación artística, cultura y ciudadanía. De la teoría a la práctica. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
Quezada, C. (2020). Proyecto escolar de arte urbano como estrategia para la sostenibilidad de la cultura kichwa amazónica aplicado en estudiantes de octavo año de la UECIB “Amauta Ñanpi”. Mamakuna, (15), 44 - 55. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/418
Quezada, C. (2022). Arte urbano en la interculturalidad: una experiencia artística y pedagógica en una comunidad Kichwa de Ecuador. Ñawi: arte diseño comunicación, 6 (2), 289-309. https://doi.org/10.37785/nw.v6n2.a16
Rosales, C. (1998). Didáctica, Núcleos Fundamentales. Madrid: Narcea.
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. McGrawHill.
Suárez, C. (2018). Estéticas de la Multitud. Universidad de Cuenca.
Terigi, F. (2006). “Reflexiones sobre el lugar de las artes en el currículum escolar”, en Akoschky, J. y otros: Artes y escuelas: aspectos curriculares y didácticos de la educación artística. Paidós, 19-32.
Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia: el papel de los talleres en la educación infantil y sus posibilidades. Morata.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.