The Cuban musical identity in the directors of Radio Cadena Habana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.16.05

Keywords:

Cuban musical identity, Radio Cadena Habana

Abstract

For the integral development of the individual, a set of capacities, knowledge, skills, habits and values is necessary that allow us to understand living together and valuing what surrounds us. One of the important values in citizenship training is identity, taking into account radio as an important means of communication. This research aims to provide a solution to a problem in Radio Cadena Habana about the need to strengthen the Cuban musical identity for the directors.  A theoretical-methodological conception is designed for the selected population, using theoretical, empirical and mathematical-statistical methods. The proposal is applied and evaluated through the criteria of specialists, observation and a group satisfaction test. Research contributes to theory. With significance in practice or scientific novelty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, Y. (2017). Concepción metodológica para el desarrollo de la Cultura musical en la formación integral de estudiantes de carreras pedagógicas. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Barceló, N. (2007). Lo cubano: Un acercamiento a su tratamiento en la educación musical en la primera mitad del siglo XX. Revista IPLAC, sep.- dic. (3).

Baxter, E. (2007). Educar en valores: tarea y reto de la sociedad. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Best, A. (2014). La formación del componente caribeño de la identidad cultural tunera en la formación inicial del Licenciado en educación: Instructor de Arte. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Las Tunas, Cuba: ICCP.

Calderón, P. (2021). http:// www.march.es.madrid

Chacón, N. (2003). La formación de valores morales. Propuesta Metodológica. Congreso Internacional Pedagogía 2003. La Habana 3-7 de febrero. Soporte digital: MINED.

Chirino, M.V.; Vázquez y del Canto, C. (2011) La introducción de resultados de investigación en educación: un problema de actualidad. Revista científica metodológica Varona. La Habana, Cuba. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. http://revistas.ucpejv.edu.cu

De la Torre, C. (2019). Identidad, identidades y ciencias sociales contemporáneas; conceptos, debates y retos. Conferencia impartida en la Facultad de Psicología de la Universidad Católica de Oriente. Medellín Colombia.

Fernández, V.E. (2014). Música e identidad cultural. Puerto Príncipe 1800-1868. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias sobre el Arte]. La Habana, Cuba: ISA.

González, S. y Concepción, A. (2020): Identidad del cubano: estudio diferencial entre hombres y mujeres. [Tesis]. Universidad de La Habana: Facultad de Psicología.

González, C. y García, I.C. (2018). La identidad cultural y la musicalización ciudadana. Revista IPLAC RNPS No. 2140 / ISSN 1993-6850, No. 5 sept-oct, 2018, Cuba: ICCP.

González, C. y García, I.C. (2021). La identidad cultural en la emisora Radio Cadena Habana. Convención Internacional Varona. junio de 2021: UCPEJV. http://www.ucpejvcuba.com

Iges, J. (2021). El arte radiofónico como expansión del lenguaje radiofónico. Madrid, España. Soporte digital. http://joseiges.com.

Mendoza, L., Báxter, E., Companioni, B y Silva, R. (2009). Prácticas cubanas para educar en valores y la convivencia ciudadana. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación.

Sánchez, P y Franco, O. (2018). La música en la primera infancia. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Sánchez, P.M. (2017). Compendio del proceso de musicalización ciudadana y su repercusión en la formación del educador musical en el contexto sociocultural cubano,1973-2016. [Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias]. La Habana, Cuba: UCPEJV.

Sánchez, P y Morales, X. (2003). La Educación Musical y Expresión Corporal. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Published

2024-06-30

Issue

Section

ARTÍCULOS