Body, corporeyty, corpósfera

Authors

  • Diego Paúl Sanmartín Arévalo Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.03.03

Keywords:

body, organicity, dramaturgy, actor, corporeity, corpósfera

Abstract

The notion of the body imposes itself on the performing arts as an obligatory concept of study, perhaps because in this field its treatment in a dimension of present, of real, of body without more, implies the exit of the aesthetics of representation, place of a very complex imprint in the scenic art. The body, corporality, corporeity and corpósfera, is a conceptual map that reveals how stage art is understanding the organic effect of its productions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtin, M. (1998). La Cultura Popular en la Edad Media y el Renacimiento. Madrid, España.

Barba, E. (2010). Quemar la Casa. Bilbao, España: Artezbal.

Barei, S. (s.f.). Lotman, In Memorian.

Bernard, M. (1980). El Cuerpo. Buenos Aires, Argentina: Paidos.

Borja, H. J. (2002). autobiografía, Cuerpos barrocos y Vidas Ejemplares: La teatralidad de la. Red de revistas Cientificas de America Latina .

Carpio, V. (s.f.). Esbozos de un paradigma intercultural accidental amerindio, entrevista a Javier Medina. La Paz, Bolivia.

Deleuze, G. L.-P. (1986.). La Imagen . Paidos .

Guerrero, P. (2004). Usurpación Simbólica y Poder. Quito, Ecuador: Abya Yala.

Guerrero, P. (2010). Corazonar desde el calor de las sabidurías insurgentes. REVISTA SOPHIA, 250.

Guido, R. (2006). Cuerpo Soporte y Multiples imágenes. Revista Letra Viva.

Hernandez, V. (2008). Para Una Concepción Sistemica del Texto. Alpha.

Le Breton, D. (s.f.). Antropología del Cuerpo y la Modernidad. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Lotman, I. (1998). Semiosfera. Valencia, España: Fronesis.

Matoso, E. (2006). Movimiento, Traslación y Deseo. Letra Viva, 120.

Merleau Ponty, M. (2006). Danza Butoh Cuerpos en Movimiento, cuerpos en reflexión. Letra Viva, 200.

Platon. (1957). El Fedón. Agular.

Rodriguez, M. (s.f.). Entre Ritual y espectaculo, reflexividad corporizada en el candombe . Buenos Aires, Argentina.

Tambutti, S. (2006). Teoria General de la Danza. IUNA, Buenos Aires.

Published

2018-01-05

Issue

Section

ARTÍCULOS