Eutonia, art and sensitive experience

Authors

  • PABLO ALEJANDRO CABRAL Autonomous University of Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.13.01.20

Abstract

Constructing a sensitive experience requires that the perceived object, in this case the stage work, reach a level of interaction between artist and spectator that can produce an internal mobilization of the perceiving subject. A moment that reaches the depths of being and that can build a unique experience in it. So, there must be something sensitive on stage that promotes the entire perceptive and experiential phenomenon, and this is in charge of the scenic artist, of the body or bodies that build the scenic action. Eutony promotes an experience that affects all dimensions of being from an organization and systematization of what the person perceives. This allows the development of the "Corpoescene" an integral state of the scenic artist who builds from the development of capacities such as expanded attention, scenic signs that start from a body as a unit that dialogues with the viewer.

Keywords: Eutony, Performing Arts, Perception, Sensitive Experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, G. (1983). La eutonía: un camino hacia la eperiencia total del cuerpo. Ediciones Paidós Ibérica.

Cabral, P. A. (2017). La Eutonía. El abordaje a un cuerpo presente, consciente y creativo. In P. S. Jiménez Draguicevic (Ed.), El arte como terapia. Aportes de disciplinas psico-físicas para un mayor autoconocimiento. (pp. 95–119). Fontamara-Universidad Autónoma de Querétaro.

Cabral, P. A. (2019). Corpoescena : un enfoque transdisciplinario sobre el cuerpo en escena. Estudios Sobre Arte Actual, 7, 181–186.

Cabral, P. A. (2020). Espectador 3 . 0 : Una mirada transdisciplinaria sobre la escena y sus receptores. Tsantsa Revista de Investigaciones Artísticas, 9, 195–203.

Digelmann, D. (1981). La Eutonía de Gerda Alexander. Paidós.

Dubatti, J. (2003). El Convivio Teatral de Dante. Atuel.

Hemsy de Gainza, V., & Kesselman, S. (2003). Música y Eutonía: el cuerpo en estado de arte. Lumen.

Jimpa, T. (2017). Anatomía del corazón. Compasión budista para transformar tu vida. Grijalbo.

Maslow, A. (2018). El hombre autorrealizado. In Animal Tales from the Caribbean (17ma.). Editorial Kairós.

Maslow, A. H. (2008). La personalidad creadora. In Psicología.: Vol. 9a. Editorial Kairós.

Ramos, S. (1991). Estudios de Estética. Filosofía de la vida artística. UNAM.

Sastré Blanco, A., & Azouri Miranda, E. (2014). Teoría de Mercadotecnia de las Artes. Hacia la teoría del producto sensible. Conaculta.

Venables, J. P. (2013). Hacia una ontología de la realidad social desde la filosofía de John Searle. Cinta de Moebio, 48, 115–135. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2013000300001

Vishnivetz, B. (1994). Eutonía. Educación del cuerpo hacia el ser. Editorial Paidós.

Published

2022-12-11

How to Cite

CABRAL, P. A. . (2022). Eutonia, art and sensitive experience. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (13), 273–282. https://doi.org/10.18537/tria.13.01.20